همه پرسى‏ امروزه در جهان با عنايت به دشواريهاى اجرايى دموكراسى مستقيم از روش دموكراسى غيرمستقيم به عنوان بهترين روش براى اعمال حاكميت مردم استفاده مى‏شود. اما در عين حال حقوق اساسى كشورهاى مختلف دركنار روش غيرمستقيم در مواردى نيز دموكراسى مستقيم را مورد تأكيد قرار مى‏دهد. اين نوع دموكراسى با عنوان دموكراسى نيمه‏مستقيم شهرت يافته است كه حد وسط دموكراسى مستقيم و غيرمستقيم است و در اين وضعيت در حالى كه مجالسى براى وضع قوانين وجود دارد، در برخى موارد خود ملت نيز اختيار دارد كه از راه پيشنهاد قانون به قوه مقننه و يا تصويب آن با مجلس همكارى و تشريك نمايد. «1» روشهايى كه در حقوق اساسى امروزى جهان براى چنين مشاركت مستقيمى در نظر گرفته شده است، عبارت‏اند از: ابتكار عمومى، وتو عمومى، همه‏پرسى (رفراندم) و نيز تأييد عمومى. در قانون اساسى ايران نيز موضوع همه‏پرسى به منزله يكى از سازوكارهاى دموكراسى مستقيم در كنار روشهاى غيرمستقيم اعمال حاكميت مردم پذيرفته شده است و با تأمل در اصول قانون اساسى و ملاحظه همه‏پرسى در آن به نظر مى‏رسد كه نويسندگان قانون اساسى براى اعمال حاكميت ملى و ارج نهادن اراده ملت در تعيين سرنوشت خود مسئله همه‏پرسى را طرح كرده و آن را به عنوان شيوه‏اى براى اعمال مستقيم اراده عمومى قرار داده‏اند. قانون اساسى ايران در موارد متعددى اين موضوع را بيان كرده است. اصل ششم اين قانون‏ در مقام بيان حاكميت مردم و اداره امور كشور با اتكا به آراى عمومى، همه‏پرسى را مطرح كرده است. همچنين در اصل 59 موضوع قانونگذارى توسط مردم از طريق همه‏پرسى عمومى در صورتى كه مجلس شوارى اسلامى در مسائل بسيار مهم سياسى، اقتصادى و فرهنگى صلاح بداند و با رأى دو سوم نمايندگان واگذار نمايد. به علاوه در اصل 177 در موضوع بازنگرى قانون اساسى جمهورى اسلامى مقرر داشته است، پس از پايان كار شوارى بازنگرى و امضاى رهبرى تغييرات ايجاد شده به همه‏پرسى گذاشته مى‏شود كه همه‏پرسى اول؛ يعنى در اصل 59 همه‏پرسى تقنينى است و همه‏پرسى موضوع اصل 177 همه‏پرسى بازنگرى است. در ايران تاكنون سه بار همه‏پرسى انجام شده است: همه‏پرسى تعيين نوع حكومت درسال 1358، همه‏پرسى قانون اساسى درسال 1358 و همه‏پرسى بازنگرى قانون اساسى در سال 1368. مجموعه مقالات دومين همايش مردم سالارى دينى، ج‏3، ص: 93