بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
»»» آیه ی روز :
**
يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلَائِكَةَ لَا بُشْرَىَ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُجْرِمِينَ وَيَقُولُونَ حِجْرًا مَّحْجُورًا
فرقان - ٢٢
(آنها به آرزوی خود میرسند،) امّا روزی که فرشتگان را میبینند، روز بشارت برای مجرمان نخواهد بود (بلکه روز مجازات و کیفر آنان است)! و میگویند: «ما را امان دهید، ما را معاف دارید!» (امّا سودی ندارد!)
**
نکته ها:
در آیه قبل سخن از مستكبرانى بود كه امیدى به قیامت نداشته و توقّع نزول فرشتگان را داشتند، در این آیه مى فرماید: فرشته بر آنان نازل خواهد شد، امّا به جاى آنكه حامل نور و وحى باشند، حامل سخت ترین تهدیدات خواهند بود و آن روز به فرموده ى امام باقرعلیه السلام روز مرگ آنان است كه خداوند به ملك الموت فرمان گرفتن روح كافران را مى دهد و او جان آنان را مى گیرد و همین كه جان به گلویشان رسید، فرشتگان بر صورت و پشت آنها مى زنند، سپس حضرت این آیه را تلاوت فرمودند. [274]
كلمه ى «حِجر» به معناى بازداشتن است و چون عقل، انسان را از تخلّف بازمى دارد به آن «حِجر» گفته مى شود: «هل فى ذلك قَسمٌ لِذى حِجر» [275] و به منطقه اى كه سنگ چینى شده باشد و مردم از رفت و آمد در آن منع شوند، «مَحجور» گفته مى شود. بنابراین «حجراً مَحجوراً» یعنى «مَنعاً مَنعاً».
دیدن خداوند محال است، ولى دیدن فرشته در شرایطى ممكن است. «یوم یَرون الملائكة لا بُشرى یومئذ للمجرمین» چنانكه جاى دیگر مى خوانیم: در قیامت، فرشتگان به مؤمنان سلام مى كنند، [276] و دوزخیان از فرشته ى مأمور دوزخ استمداد مى كنند. [277]
-----
274) بحار، ج 8، ص 317.
275) فجر، 5.
276) نحل، 32.
277) غافر، 49.
**
پیام ها:
- فرشتگان، در شرایطى خاص دیده مى شوند. «یوم یرون»
- مستكبرانى كه توقّع نزول فرشتگان را بر خود داشتند، هیچ گونه بشارتى از هیچ ناحیه اى دریافت نمى كنند. «لا بشرى یومئذ للمجرمین»