🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🌴با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌴 🌺سوره یوسف آيه 76-77 🌺 🌴76- فَبَدَأَ بِأَوْعِیَتِهِمْ قَبْلَ وِعَاءِ أَخِیهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَهَا مِنْ وِعَاءِ أَخِیهِ کَذَلِکَ کِدْنَا لِیُوسُفَ مَا کَانَ لِیَأْخُذَ أَخَاهُ فِی دِینِ الْمَلِکِ إِلا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ ⚪️پس (از پذیرش كیفر ماموران شروع به بازرسى كرده و) قبل از بار برادرش به (بازرسى) بار سایر برادران پرداخت، سپس پیمانه را از بار برادرش بیرون آورد. ما این گونه براى یوسف تدبیر كردیم زیرا طبق قانون شاه مصر یوسف نمى توانست برادرش را بازداشت كند، مگر آن كه خدا بخواهد (كه كیفر سارق در كنعان را مقدمه بازداشت این برادر قرار مى دهد) ما هر كس را كه بخواهیم (و لایق باشد) درجاتى بالا مى بریم و برتر از هر صاحب دانشى دانشورى است. 🌴77- قَالُوا إِنْ یَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ فَأَسَرَّهَا یُوسُفُ فِی نَفْسِهِ وَلَمْ یُبْدِهَا لَهُمْ قَالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَکَانًا وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا تَصِفُونَ ⚪️(برادران) گفتند: اگر او سرقت كند (جاى تعجب نیست، زیرا) پیش از این نیز برادر او دزدى كرده بود. یوسف (این تهمت را) در دل خود پنهان داشت و (با آن كه ناراحت شده بود) به روى آنان نیاورد. (ولى) گفت: موقعیت شما بدتر (از او)ست و خداوند به آن چه توصیف مى كنید داناتر است. 🌹نکته ها: ⚪️«كَیْد» همه جا به معنى مذموم بكار نرفته است، «كَیْد» به معنى طرح و نقشه نیز استعمال شده است.«كدنا» 🌷در موقع بازرسى، بنیامین چون از طرح و نقشه با خبر بود، آسوده خاطر بود، لذا در سراسر این ماجرا هیچ اعتراضى از او نقل نشده است و براى این كه طرح مخفى بماند و موجب سوءظن نشود، بازرسى را از بار دیگران شروع كردند تا نوبت به بنیامین رسید و چون در بار او پیدا شد، طبق قرار قبلى باید او در مصر مى ماند. این طرح و نقشه الهى بود، چون یوسف با قوانین جارى مصر نمى توانست سارق را به عنوان گروگان نگه دارد. 🌹پيام ها: ⚪️ 1- مأمورین اطلاعاتى باید به نوعى عمل كنند كه موجب شك و ظن به آن ها نشود. «فبدأ باوعیتهم» (در بازرسى، اوّل به سراغ بار بنیامین نرفتند، بلكه از دیگر برادران دیگر شروع نمودند.) 🌹 2- عمل كرد كاركنان به عهده مسئولان گذاشته مى شود. «فبدأ» (به حسب ظاهر یوسف شخصاً بازرسى نكرده، ولى قرآن مى فرماید: او بازرسى را آغاز كرد.) ⚪️ 3- بازرسى اموال متّهمان از سوى حاكم، مجاز است. «فبدأ باوعیتهم» 🌹 4- فكر و ابتكار و چاره جویى، از امدادهاى غیبى است. «كِدنا» ⚪️ 5 - طرح هاى یوسف، الهامات الهى بود. «كِدنا لیوسف» 🌹 6- حضور بنیامین نزد یوسف علیه السلام، به سود یوسف بود. «كذلك كِدنا لیوسف» ⚪️ 7- احترام و مراعات قوانین، حتّى در نظام هاى غیر الهى لازم است. «ماكان لیاخذ اخاه فى دین الملك» 🌹 8 - سردمداران نیز بایستى به قانون وفادار و از آن تخلّف نكنند. (یوسف به قانون مصر پایبند بود، لذا برادر را نگه داشت) «لیأخذ اخاه فى دین الملك» ⚪️ 9- مقام هاى معنوى، درجات و سلسله مراتب دارد. «نرفع درجات...» 🌹 10- علم و آگاهى، مایه ى برترى است. «نرفع درجات... وفوق كلّ ذى علم علیم» ⚪️ 11- دانش بشرى محدود است. «فوق كلّ ذى علم علیم» 📌12- متّهم، یا انكار مى كند و مى گوید: من دزد نیستم؛ «ما كنّا سارقین» یا كار خود را توجیه مى كند و مى گوید: دزد بسیار است.«فقد سرق اخ له من قبل» 📌 13- حسود، حتّى بعد از دهها سال ضربه مى زند. «فقد سرق اخ له من قبل» ⚪️14- اخلاق برادر، در برادر اثر مى گذارد. «اخ له» (اخلاق مادر، در فرزند اثر دارد. بنیامین و یوسف از یك مادر بودند) 📌 15- آن جا كه صفا نیست، اتّهام افراد زود پذیرفته مى شود.«ان یسرق فقد...» (بیرون آمدن پیمانه از بار او، دلیل بر سرقت نیست، ولى برادران چون علاقه اى به بنیامین نداشتند، كلمه سرقت را بكار گرفته و مسئله را مسلّم پنداشتند.) 📌16 – آن جا كه صفا نیست، خلاف جزیى را كلى قلمداد مى كنند. («یسرق» بجاى «سرق» یعنى او همیشه این كاره بوده است.) ⚪️ 17- براى رسیدن به هدف باید نیش هایى را تحمل كرد. «سرق اخ له من قبل» 📌 18- گاهى براى حفظ آبروى خود، به دیگران تهمت مى زنند. «سرق اخ له من قبل» ⚪️ 19 - جوانمردى و سعه صدر، رمز رهبرى است. «فاسرّها یوسف» 🌹 20- رازها را فداى احساسات نكنیم. (یوسف از برادران نسبت دزدى مى شنید، ولى به خاطر مصلحت وحفظ رازش چیزى نگفت) «فاسرّها یوسف فى نفسه» ⚪️21- افشاگرى همیشه ارزش نیست. «و لم یبدها لهم» 📌 22- حسد در حقّ برادر، دروغ گویى و اتّهام بى مورد از جمله دلایل یوسف براى گفتنِ «شَرّ مَكاناً» به برادران بود. 📌 23- برادران یوسف، بر فرضِ سرقت پیمانه از سوى بنیامین، از او بدتر بودند، چون آنان برادر خود را دزدیده بودند. «انتم شرّ مكاناً»