💫🖤شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه: 4️⃣3️⃣ حدیث سی و چهارم منزلت مؤمن ⬅️ در سرّ اختلاف انبيا در نبوّت‌ 💫🖤پس انسان كامل در تحت اسم جامع اعظم كشف مطلق اعيان ثابته و لوازم آن ازلا و ابدا بر او گردد، و كشف حالات و استعداد موجودات و كيفيت سلوك و نقشه وصول آنها بر او گردد، و خلعت خاتميت و نبوت ختمى، كه نتيجه كشف مطلق است، 🔺بر قامت زيباى مستقيمش راست آيد. 🥀🤍و ديگر پيغمبران هر يك به مناسبت‌ اسمى كه از آن مظهريت دارند و به مقدار حيطه و سعه دايره آن، كشف اعيان تابعه آن اسم كنند، و باب كمال و نقص و اشرفيت و غير آن و سعه و ضيق دايره دعوت از آنجا شروع شود و به تبعيت اسماء الهيه رجوع كند، 🔺چنانچه تفصيل آن را در رساله مصباح الهداية ذكر كرديم. [1] 💫🖤بالجمله، پس از اين حالت كه صحو بعد المحو دست داد، وجود او وجود حقّانى گردد و حق تعالى در مرآت جمال او موجودات ديگر را مشاهده فرمايد، بلكه هم افق با مشيت گردد. 🥀🤍و اگر انسان كامل باشد با مشيت مطلقه هم افق گردد و روحانيت او عين مقام ظهور فعلى حق گردد، و در اين حال حق تعالى به او مى‌بيند و مى‌شنود و بطش مى‌كند، و خود او اراده نافذه حق و مشيت كامله و علم فعلى است: 💫🖤فالحقّ يسمع به و يبصر به ... الحديث. علىّ عين اللّه و سمع اللّه و جنب اللّه [1] إلى غير ذلك. پس قرب فرايض صحو بعد المحو است و نتيجه آن آنهاست كه شنيدى. 🥀🤍و بايد دانست كه اين صحو و رجوع به كثرت را «قرب» گوييم، زيرا كه اين صحو بعد المحو غير از اين حالت غفلتى است كه از براى ماست، 🔻🔻🔻