🟡🍃شرح چهل حديث 🥀🤍امام خمینی رضوان الله علیه: 8️⃣3️⃣ حدیث سی و هشتم آفريدن آدم را بر صورت خود ⬅️ ادامه(1) فصل در بيان آنكه آدم مظهر تامّ الهى و اسم اعظم حق جلّ و علاست‌ 🟡🍃و از اينجا معلوم شود كه انسان كامل مظهر اسم جامع و مرآت تجلى اسم اعظم است. چنانچه به اين معنى در كتاب و سنّت [اشاره‌] بسيار شده است: قال تعالى: 🔺و عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ كُلَّها. [1] 🥀🤍و اين تعليم الهى به تخمير غيبى جمع بيدى الجمال و الجلال نسبت به باطن آدم واقع شد در حضرت واحديت، چنانچه تخمير صورت و ظاهر او در عالم شهادت به ظهور يدى الجلال و الجمال به مظهريت طبيعت واقع شد. 🔺و قال تعالى شأنه: إنَّا عَرَضْنَا الأمانَةَ عَلَى السِّمواتِ وَ الأرْضِ ... الآيه [2] 🟡🍃و «امانت» در مشرب اهل عرفان ولايت مطلقه است كه غير از انسان هيچ موجودى لايق آن نيست. و اين ولايت مطلقه همان مقام فيض مقدس است كه در كتاب شريف اشاره به آن فرموده بقوله [تعالى‌]: 🔺كلُّ شَيْ‌ءٍ هالِكٌ إلّا وَجْهَهُ. [3] 🥀🤍و در حديث شريف كافى حضرت باقر العلوم، عليه السلام، فرمايد: نحن وجه اللّه. [4] و در دعاى «ندبه» است: أين وجه اللّه الّذى إليه يتوجّه الأولياء؟ أين السّبب المتّصل بين أهل الأرض و السّماء؟ [5] و در زيارت «جامعه كبيره» فرموده: 🔺و المثل الأعلى [6] 🟡🍃و اين «مثليّت» و «وجهيّت» همان است كه در حديث شريف فرمايد: إنّ اللّه خلق آدم على صورته. يعنى آدم مثل اعلاى حق و آيت اللّه كبرى و مظهر اتمّ و مرآت تجليات اسماء و صفات و وجه اللّه و عين اللّه و يد اللّه و جنب اللّه است: 🔻🔻🔻