🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
🌴با معارف قرآن بیشتر آشنا شویم🌴
🌸سوره حجرات آيه 9 🌸
🌴9- وَإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُواْ الَّتِى تَبْغِى حَتَّى تَفِى ءَ إِلَى أَمْرِ اللَّهِ فَإِن فَآءَتْ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُواْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ
🌹ترجمه:
⚪️ و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع و جنگ پرداختند، پس میان آنان صلح و آشتى برقرار كنید. سپس اگر یكى از دو گروه بر دیگرى تجاوز كرد،
📌با متجاوز بجنگید تا به فرمان خداوند بازگردند. پس اگر متجاوز بازگشت (و دست از تجاوز برداشت)، میان آن دو گروه به عدالت صلح برقرار كنید و عدالت ورزید كه خداوند(متعال) عدالت پیشگان را دوست دارد.
🌹نکته ها:
⚪️گرچه اقتضاى ایمان، دورى از نزاع و برخورد میان مؤمنان است، امّا مؤمنان، معصوم نیستند كه خطایى از آن ها سرنزند و چه بسا گفتن جمله اى یا انجام كارى، موجب بروز درگیرى میان آنان گردد. بنابراین باید آماده بود تا در صورت بروز چنین برخوردهایى، ضمن خاموش كردن آتش فتنه، حقّ مظلوم پایمال نشود و چنان با ظالم برخورد شود كه دیگر تجاوزى تكرار نگردد.
🌹در حدیث مى خوانیم: برادر دینى خود را خواه ظالم باشد یا مظلوم، یارى كن. اگر مظلوم است، در گرفتن حقّ و اگر ظالم است، در جلوگیرى از ظلم.(70)
⚪️این آیه، آیه اى است كه براى تلاوتش دو دست قطع شد. در ماجراى جنگ جمل، هر چند حضرت على علیه السلام مخالفان را از بر پا كردن جنگ نهى فرمود، امّا طرفداران عایشه گوش ندادند و حضرت به خداوند متعال شكایت كرد كه مردم نافرمانى مى كنند. آنگاه قرآن را به دست گرفت و فرمود: كیست كه آیه «و ان طائفتان من المؤمنین...» را براى مردم بخواند؟
🌹شخصى به نام مسلم مجاشعى گفت: من این آیه را با صداى بلند مى خوانم. امام فرمود: دستان تو را قطع و تو را شهید خواهند كرد. گفت: «هذا قلیلٌ فى ذاتِ اللَّه» شهادت من در راه خدا چیزى نیست. آنگاه قرآن را به دست گرفت و در برابر لشگر عایشه ایستاد و مردم را به ایمان به خدا دعوت كرد تا شاید خونى ریخته نشود و جنگى صورت نگیرد، اما آنان بر او حمله كردند و دست راست او را قطع كردند، قرآن را به دست چپ گرفت، دست چپ او را نیز جدا كردند، قرآن را به دندان گرفت، سرانجام این تلاوت كننده قرآن را به شهادت رساندند. حضرت على علیه السلام بعد از شهادت او دستور حمله داد.(71)
⚪️آرى، ابتدا باید با استناد به قرآن، اتمام حجّت نمود و سپس شجاعانه تا آخرین نفس در راه هدف مبارزه كرد.
🥀عدالت
🌹در این آیه، سه بار سخن از برقرارى صلح و اصلاح میان مردم بر اساس عدالت به میان آمده است: «فاصلِحوا بینهما بالعَدل و اقسِطوا انّ اللَّه یحبّ المقسطین»
⚪️اصولاً، آفرینش بر اساس حقّ و عدل است. «بالعَدلِ قامَت السّموات»(72) و بعثت انبیا براى آن بوده است كه مردم به عدالت قیام كنند. «لِیَقومَ النّاس بِالقِسط»(73)
🌹در جوامع امروزى، تحقّق عدالت ملازم قانون مدارى و بى عدالتى مرادف قانون گریزى است. امّا كدام قانون؟ قانونى كه ساخته دست بشرى هم چون خود ماست؟ قانونى كه هر روز در حال تغییر و تحوّل است؟ قانونى كه در آن منافع افراد و احزاب نهفته و برخاسته از افكار ناپخته و اطلاعات محدود و تحت تأثیر تهدیدها، تطمیع ها و هوس هاى خود و دیگران وضع شده است؟ قانونى كه قانون گذارش انواع قانون گریزى ها دارد و خود به آن عمل نمى كند؟
⁉️ آیا این قوانین مى تواند براى انسان قداست و كرامت داشته باشد و براى جامعه، عدالت و امنیّت را به ارمغان آورد؟
⚪️آن چه مى تواند صلح و عدالت را در جامعه حاكم سازد و از هرگونه خطا و نقص به دور باشد، قوانین الهى است كه توسط پیامبران به بشر عرضه شده است. قوانینى كه خالق انسان بر پایه ى علم وحكمت و لطف بى نهایت وضع كرده و آورنده ى آن اوّلین عامل به آن است.
70) وسائل، ج 12، ص 212. 71) بحار، ج 32، ص 175. 72) بحار، ج 33، ص 493. 73) حدید، 25.