💠سلسله مبحث اخلاق عملی 🔰قسمت پنجم 🔆درواقع، عارف مانند فیلسوف، قائل به عوالم ارواح، مثال و مادّه است و آنها را تعیّنات خلقیِ «هویّت غیبیّه» می‌داند امّا برخلاف فیلسوف، معتقد است که میانِ «هویّت غیبیّه» و «تعیّنات خلقی»، «صقع ربوبی» وجود دارد که مشتمل بر «تعیّن اوّل» و «تعیّن ثانی» است. 🔶ارتباط این عوالم با یکدیگر، ارتباط مُظهر و مَظهر است؛ یعنی عوالم پایین، مظاهر عوالم بالا هستند. 🔹از این ارتباط، به ظاهر و باطن نیز تعبیر می‌شود؛ یعنی عوالم بالا، بواطن عوالم پایین هستند. 🔻به عبارت دیگر، صقعِ ربوبی باطنِ عالم ارواح است؛ عالم ارواح نیز باطن عالم مثال و عالم مثال هم باطن عالم مادّه است. 🔰 #ادامه_دارد... 🌐 @khosropanah_ir