♨️غیبت پژوهشهای بنیادین قرآنی و حدیثی در کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
✍حجتالاسلام استاد راد
چهلمین جایزه کتاب سال و سی اُمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه (نوزدهم بهمن ماه ۱۴۰۱) در تهران برگزار شد و برگزیدگان آن معرفی شدند که جا دارد از متولیان امر تشکر نمایم. برگزاری مراسم کتاب سال هر چند در جای خود مهم و قابل توجه است اما توجه به بازتاب ها و پیامدهای آن بسیار مهم تر از اصل برگزاری آن است ؛ جایزه کتاب سال باید آینه درخشان جریان تحقیق و نقد در حوزه کتاب باشد.
✅برای بنده غیبت پژوهش های بنیادین قرآنی و حدیثی در این دوره از جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بسیار معنادار و رنج آور بود؛ هر چند راه یابی برخی از آثار به مرحله دوم خبر خوبی بود اما ظاهرا این آثار موفق به جلب نظر هیئت محترم داوران نهایی نشدند. کتابهایی که بنده سطر به سطر آنها را به دقت خوانده بودم و بهره ها برده ام؛
آثاری که آفاق سنّت و نقش آن را در توسعه دلالت های قرآنی به خوبی و از سر دقت و تحقیق و استوار بر بیش از دو دهه درنگ در حدیث پژوهی موشکافی کرده اند و برای نخستین بار دستگاه ارجاع احادیث به قرآن کریم را برای کشف موافقت معنایی و مفهومی با قرآن را ارائه کرده بودند که در نوع خود کم نظیر و بی سابقه است. بدیع و برخاسته از تحقیق و تتبع و سرشار از نکات و درنگ های محققانه که خواننده را با عمق سنّت پژوهی عالمانه و حرفه ای آشنا نموده و افق های جدید و نگرش های تازه ای را فرا روی مخاطب خود می گشودند؛ بنده به سهم خودم از نویسندگان این کتاب ها از بن وجود و از صمیم قلبم تشکر می کنم و دوام توفیقات ایشان از خداوند خواستارم. غیبت این آثار در مرحله نهایی, این پرسشهای را در ذهن بنده تداعی کرد: دستاورد کتاب سال برای معرفی پژوهشهای بنیادین قرآن و حدیث پژوهی کشور در سال 1400 چیست؟ چرا پژوهش های اصیل با معیارهای کتاب سال انطباق پیدا نمی کنند؟ به امید آنکه جریان قرآن پژوهی و حدیث پژوهی کشور پاسخ های روشنی از کتاب سال دریافت کند و افق روشن تری را برای محققان تصویر نماید.
📣با مَدرَس استاد راد همراه باشید:
🆔✨
@OstadRad✨
#موافقت_معنایی