رهبری دیده شود و این همان قاعده اصلی برای تعریف یک کارگزار تراز در نظام سیاسی اسلام است 2) ادب و تواضع در برابر امام و پیشوا و رهبر جامعه اسلامی دومین ویژگی که می‌توان در راستای و ادامه ویژگی اول در حوزه رفتاری و فردی از آن یاد کرد، نوع مواجهه با رهبر و هرم قدرت سیاسی در نزاکت و رفتارهای فردی است. از نگاه سیاسی، نوع رفتار شخصی کارگزاران با رهبر جریان، موجب تقویت جایگاه و نقش کاریزماتیک رهبری می‌شود و لذا شما در تاریخ می‌خوانید که وقتی پیامبر(ص) تواضع می‌کرد و به تعبیر قرآن « لنت لهم » برای مردم بود و در این مقام برخی افراد سوء استفاده می کردند ؛ خالق هستی به مردم اجازه حرمت شکنی نداده و مردم را به اتخاذ مواضع مؤدبانه و تکریم سفارش کرد تا ضمن حفظ جایگاه باعث رشد منزلت اجتماعی نبی در نزد دیگرانی که گاهی از این نوع رفتاری مسلمانان با نبی بعنوان حاکم اسلامی سوء استفاده می کردند ، شود و این تاکید آنچنان بود که حتی حضرت صدیقه طاهره(س) هم از مفاد این آیه‌ به پیامبر یا رسول‌الله بگوید تا این‌که پیامبر او را نهی کرد . چنانچه از ویژگی‌های مهم علمدار کربلا، ادب و تواضع او در برابر حسین بن علی(علیه السلام) بود چون در حوزه رفتار فردی، حرمتِ مقام ولایت و رهبری را حفظ می‌نمود . از ویژگی‌های مهمی که مرحوم شهید بهشتی و به‌خصوص شهید رئیسی از آن بهره مند بوده اند ، تواضع ، ادب در برابر امام و رهبری بوده‌است که هرگز کسب شخصیت اجتماعی مانع نمی شده که حتی در مقام و رفتارهای فردی این نزاکت را از دست بدهند و لذا همیشه تعبیر از آقا داشتند نه رهبری و مقام معظم رهبری یا آقای خامنه‌ای 3) عدم طمع ورزی مادی در مقام کارگزاری از ویژگی‌های مهمی که قرآن در آیه 21 سوره یس برای مردم جهت تعیین رهبران خود ، اشاره داشته است ؛ مساله عدم سود انگاری و منفعت‌طلبی در شخص رهبر و هادی جریان در مسیر هدایت و خدمت به مردم است و به تعبیری می‌توان گفت که برای کارگزار نمی‌بایستی تعارض منافع شخصی و کارکردی شکل بگیرد(البته این منافاتی با اخذ حقوق ندارد، مراد آنست که رهبری جریان و کارگزاری را فرصت و کیسه ای برای کسب منافع دنیا و مال اندوزی و انتقام جناحی از نظام و گروههای رقیب و حتی مردم نداند . آن چیزی که متأسفانه در جریانات انتخابات و برخی انتخابات که در ظاهر احساس تکلیف است و در باطن چیزی دیگر شاهد هستیم ) با مراجعه به سیره شناسی این دو شهید ، دیده خواهد شد که از ویژگی‌های مهم این دو شخصیت و به‌خصوص شهید رئیسی، نه تنها طمع‌ورزی در جایگاه خدمت و کارگزاری وجود نداشته بلکه حتی از حقوق حقه خود نیز پرهیز می کردند به طوری‌که علی‌رغم شایعات زیاد از متمول بودن شهید بهشتی، بعد از شهادت، افکار عمومی با شخصیتی دیگری غیر از آن‌چه فضای رسانه‌ای به‌دنبال ترسیم آن او بوده ، مواجه گردیدند و یا شما در احوالات شهید رئیسی شنیده‌اید که صرفا نصف حقوق حقه خود به‌عنوان یک کارگزار را دریافت می‌کرد. و یا در زمان تولیت آستان قدس، علی‌رغم این‌که طبق مفاد وقف‌نامه‌ها که یک اصل و حکم شرعی است که بخشی برای شخص متولی و ناظر وقف می باشد ؛ ایشان نه تنها برای احوال شخصی از آن بهره مند نشد و آن را برای ساخت و تکمیل ابنیه درمانی مصروف داشته بلکه حتی هزینه شام و نهاری که در محل خدمت استفاده کرده‌است که یک وظیفه سازمانی در برابر کارگزاران خود است را از مال شخصی پرداخت نموده اند . به یقین این نوع کارگزار سیاسی_اجتماعی، نه تنها خودش بلکه به اطرافیانش هم اجازه سوءاستفاده از بیت المال و فرصت های مقام سازمانی نخواهد داد . 4) روحیه تهجد و خودسازی از مهم‌ترین سفارشات حوزه‌ی فردی و اجتماعی از منظر عقل و شرع، کنترل غریزه هوای نفس است که در طول تاریخ توسط نظامات ارزشی و اجتماعی به‌عنوان یک دغدغه مهم، مورد توجه بوده‌است و برای این امر نظامات مختلف کیفری و نظریات تربیتی ارائه‌شده که مهم‌ترین و در عین حال کار آمدترین و تأثیرگذارترین مدل، خود کنترلی و کنترل نفس در بستر تربیت دینی است که با وجود آن، هیچ عامل لغزش و انحرافی برای کارگزار قابل فرض نمی‌باشد.اگر تربیت دینی باشد، حتی اگر کارگزار هارون هم باشی ، هرگز حق تضیع بیت المال و توهین به مراجعه کننده نداری و در نتیجه می‌شود علی بن یقطین که برای رضایت خدا و امام خود حاضری یک شتربان را زیارت کنی و کسب رضایت کنی.اصلاً بخش مهمی از این مناجات ازسوی ائمه با همین نگاه به برخی کارگزاران داده‌شده است، یکی از اوصاف مهم و ویژگی این ۲ شهید، تربیت نفس و روحیه تهجد و تهذیب بوده است. در احوالات شهید رئیسی گفته‌شده که حتی در سفرهای خارجی، علی‌رغم ترافیک کاری، نماز شب و قرائت قرآن مورد غفلت واقع نشده است.