فرقهِ عجیب « قرآنيان » 🔻 قسمت (سوم) 3️⃣ ♦️ برخی از مهم ترین اندیشه و باورهای فرقه قرآنیون از این قرار است: الف 🔷 یكی از اندیشه های قرآنیون این است كه در قرآن ناسخ و منسوخ وجود ندارد. آنان بر خلاف باور رایج معتقدند كه هیچ آیه حكم آیه دیگری را نسخ نكرده و كلمه «آیه» در عبارت «مَا نَنسَخْ مِنْ آیَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَیْرٍ مّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا»؛ هیچ آیه ای را منسوخ یا ترك نمی كنیم مگر آنكه بهتر از آن یا همانند، آن را می آوریم آیا نمی دانی كه خدا بر هر كاری تواناست. به معنای معجزه است. ب 🔶 دیگر از اندیشه های آنان این است كه حدیث منبع تشریع نیست. قرآنیون آنچه را كه احادیث نبوی نامیده می شود، منسوب به پیامبر اسلام(ص) نمی دانند و روشی كه در تصحیح احادیث نبوی اتخاذ شده است، فاقد بی طرفی و مخالف روش صحیح علمی می شمارند؛ بر این اساس،‏ بسیاری از احادیث از صحاح كه مسلمانان تا امروز در آن اختلاف دارند، خارج می شود. 🔷 به علاوه معتقدند كه تصحیح این احادیث نبوی متكی بر نظر صاحبان صحاح است و قابل رد و قبول است. افزون بر این عقیده دارند، پیامبر اسلام(ص) از كتابت احادیثی كه اكنون در صحاح است، نهی كرده است و این احادیث تا قرن سوم هجری یعنی بعد از متجاوز از 280 سال از وفات پیامبر(ص) تدوین نشد. 🔶 علاوه بر آن بسیاری از احادیث جعلی و اختلافی طی این سه قرن پدیدار شد؛ از این رو قرآنیون سنت قولی یا آنچه كه احادیث نبوی نامیده می شود، از منابع تشریع اسلامی نمی شمرند؛ بر این اساس طبق نظر آنان روا نیست كه شریعت بر پایه هایی مشكوك احادیث نبوی بنا شود. در باره اصل احادیث نبوی دكتر احمد صبحی می گوید: 🔷 امویان به منظور پایه دار كردن حكومتشان احادیثی را ساختند كه مقام معاویة بن ابی سفیان جد امویان را بالا ببرد و مقام مخالفان آنان مثل علی بن ابی طالب و فرزندانش یا عبد الله بن زبیر و دیگران را پایین آورد. به همین رو آن احادیث را قصه گویان در خیابان ها و مساجد نقل می كردند؛ همان طور كه عباسی ها در بزرگداشت ابن عباس چنین كردند. 🔶 خلفای این دو دولت از طریق علمای دینی درباری به جعل احادیثی مثل قتل مرتد پرداختند و آنها را به پیامبر نسبت دادند تا به تثبیت حكومتشان كمك كنند و از مخالفانشان رهایی پیدا كنند و این احادیث در پیدایش جبری ها در دوره اموی مؤثر بود و به موجب آن هر امری از جمله وجود حاكمان برای انسان مقدر دانسته شد. 🔷 دكتر منصور معتقد است، غرضی كه ورای این احادیث بود، عبارت بود از سرگرم ساختن مردم به امور فرعی تا به مطالبه حقوقشان و آزادی اندیشه نپردازند. قرآنیون معتقدند، بعضی از احادیث را گروهی از فارس ها جعل كردند تا قدرت از دست رفته اشان را احیا كنند. 🔶 در عین حال، قرآنیون به آنچه كه آن را سنت فعلی می نامند، عمل می كنند و آن عبارت از افعالی است به نحو تواتر نقل شده است؛ مثل كیفیت نماز و حج و زكات و دیگر اموری كه جزئیات آنها در قرآن ذكر نشده؛ اما نسل اندر نسل نقل شده است و تقریباً تمام مسلمانان بر كیفیت انجام آنها اتفاق نظر دارند؛ بدون این كه نیازی به احادیث موجود در كتب حدیث باشد. 🔷 قرآنیون معتقدند، سنت پیامبر عبارت از همان عمل پیامبر به آنهایی است كه در قرآن آمده است و نه بیش از آن. بنابراین بر مسلمانان است كه از طریق عمل به آنچه كه در قرآن آمده است، به پیامبر تأسی كنند؛ چنان كه در قرآن آمده است: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِیراً»؛ برای شما اگر به خدا و روز قیامت امید می دارید و خدا را فراوان یاد می كنید ، شخص رسول الله مقتدای پسندیده ای است. ج 🔶 دیگر از اندیشه های قرآنیون این است كه اسلام به نظر آنان به دولتی عرفی می خواند كه میان مردم كشور بر اساس نژاد یا دین یا جز این ها فرقی نگذارد؛ چنان كه نظام دموكراسی و مردم بر مردم چنین است. به باور قرآنیون حكومت اسلامی آزادی اندیشه و بیان و رعایت حقوق بشر و آزادی های فردی را تضمین می كند و وظیفه ندارد، مردم را به زور به بهشت ببرد. ♦️ قرآن هیچ كیفر دنیوی بر ضد مرتكبان گناهانی كه زیانی به دیگران نمی رساند و جزو آزادی های فردی است، ذكر نمی كند. نیز هیچ كیفری را ضد كسانی كه تفكرشان را بیان كنند یا عقیده اش را تغییر بدهند و دینش را عوض كنند، ذكر نمی كند؛ بلكه بر عكس به آزادی عقیده و آزادی بیان و احترام اندیشه مخالف فرا می خواند. به کانال فرقه های عجیب و جهان ماوراء بپیوندید 🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3478585344Cfddd4eceb2 ادامه دارد....🔻🔻