لِسانُ الله
مطلب را به گونه‌ای دیگر عرض می‌کنیم: هر چیزی که در اطرافتان مشاهده می‌کنید برخاسته از یکی از صفات خد
حالا ما از قصه ی روزی مورچه‌ها گذر می‌کنیم و از داستان کوه و در و دشت عبور می‌کنیم و می‌گوییم: موضوع بحث ما انسان است. یک موجودی روی کره ی زمین به وجود آمده به نام انسان. انسان دارای حالات مختلف است. خدای متعال در انسان چطور ظهور می‌کند و ما چقدر غافل هستیم. مثلاً شما گاهی اوقات غضب می‌کنید، گاهی اوقات می‌خندید، گاهی اوقات شاد هستید و گاهی غمناک و گاهی اوقات نان آور خانواده هستید و گاهی اوقات مانع امری می‌شوید و گاهی امری را دفع می‌کنید و گاهی به کسی نفع می‌رسانید و گاهی به کسی ضرر می‌زنید. خوب دقت کنید به حالات مختلفی که در انسان اتفاق می‌افتد. وقتی به کسی نفع می‌رسانید و یا به کسی ضرر می‌زنید، یا دفع چیزی می‌کنید یا رفع چیزی می‌کنید یا روزی می‌رسانید خوب دقت کنید در این حالات مختلف که خدای متعال پدیدار می‌شود. اگر در دعای جوشن کبیر می‌خوانید «یا نافع یا ضارّ یا دافع یا مانع یا رافع» اگر او دافع است پس شما چکاره هستید، اگر او ضرر می‌زند پس ما که هستیم، مانع چه کسی است و چه وجودی است، سرطان چیست و کیست؟ سرطان ضرر می‌زند یا خدا؟ خدا نفع می‌رساند یا دارو و یا غذاهایی که حاوی ویتامین هستند؟ بالاخره ما چند تا نافع داریم؟ چند تا ضارّ داریم؟ چقدر دافع داریم؟ جز این است که یک دافع و یک ضارّ و یک مانع در نظام آفرینش بیشتر نیست و این خداوند متعال است که در درون شما قابل اجرا است؟ خیلی باید دیدِ توحیدی پیدا کنیم. ما در شب های ماه مبارک رمضان به رسم عادت دعای جوشن کبیر می‌خوانیم. با سرعت در داخل وسیله ی نقلیه در حال حرکت هستیم، به سرعت گیر می‌رسیم، سرعت را کم می‌کنیم و از روی آن رد می‌شویم. از روی سرعت گیر بعدی به سرعت از روی آن رد می‌شویم در حالی که متوجّه آن نبودیم نفسمان بند می‌آید با این حال ماشینمان ضربه دید. اولین مانع ما را منع کرد و مانع بود، دومین مانع ضرر زننده بود. ما با دو اتفاق مواجه شدیم: یکی منع، که سرعت را کم کردیم و دیگری ضرر، که حواسمان نبود به ماشین ضرر وارد شد. حالا سوال: چه کسی ضرر زد و چه کسی منع کرد؟ دقت کنید توحید تا کجا امتداد پیدا می‌کند. 👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━┓ @bayaneamir @sahifesajad @lesanolah ┗━🍂━•••• شناختی نو از و داشته‌های او بر مبنای .