محسن قنبریان
💠 کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی(ره) جلسه شانزدهم - مقصد دوازدهم: علم و جهل #رمضان_۹
💠 جلسه شانزدهم کتاب گفتار شرح حدیث جنود عقل و جهل امام خمینی (ره) ۹۶ محسن قنبریان ✅ علم و جهل ✅ یک عقل و جهل داریم و یک علم و جهل. عقل و جهل در اول کتاب بحث شد. علم و جهل از شئون آن دو حقیقت اند. ادراکات عقلی ادراکات مربوط به خداوند است و ادراکات جهلیه مربوط به شجره خبیثه دنیا و بریده از حق است. وقتی اشیاء به وجه آیت تماشا شود ، علم و وقتی به استقلال مورد توجه باشند ، جهل است. ✅ علم همپای وجود سرتاسر عالم را پر کرده است. سرجمع علم به حق تعالی اعظم فضایل است و علم اخلاق و فقه چون مقدمه علم خداوند و معرفت است ارزشمندند. ✅ علم خواهی فطری است ولو به حسب اختفای فطرت در مصادیق آن به اشتباه رود. علم حضوری و معرفت ناب الهی خوراک اصلی فطرت است. ✅ علم به اسماء وجه برتری آدم از فرشتگان شد اما علم به حقایق اسماء و رؤیت فناء خلق در حق و نظر آیت داشتن به آنها بخلاف ابلیس که به نظر استقلال به گل آدم و نار نگریست که عین جهالت و ضلالت است. ✅ افضل فضایل بودن علم از آیات اول سوره علق هم قابل استفاده است: 1⃣ اولین آیات نازل شده بر پیامبر پس از نعمت خلقت از نعمت علم سخن است. 2⃣ از خلق انسان از علق و سپس مقام تعلیم او به مالم یعلم سخن است که گوشزد کردن قدرت الهی است که از یک ماده کثیف متعفن یک موجود شریف عالمی که اشرف از همه است خلق کرده پس معلوم است علم اشرف فضایل انسانیه است. 3⃣ معلم انسان(خدا) با وصف «اکرم» ذکر شده است که اشاره به علت است یعنی اکرمیت حق تعالی علت برای تعلیم علم است . اگر چیزی افضل از علم بود در این مقام باید آن ذکر می‌شد. 4⃣ تعلیم را به «ربک» نسبت می دهد. رب محمد، اسم جامع اعظم است شرافت علم آنقدر است که با اسم اعظم انجام شده است. ✅ در آیه شهدالله انه لااله‌الا‌هو والملائکة و اولوالعلم(۱۸ آل‌عمران) اولوالعلم قرین خداوند و ملائکه در شهادت به وحدانیت قرار داده شده است که اوج شرافت و مقام آنهاست. ✅ همه این علم ارزشمند، معرفت حضوری به پروردگار است نه صرف سواد. ☑️ @m_ghanbarian