♦️عارفی رفیع مرتبه می‌فرمود: «درویشی، تصحیح خیال است.» یعنی غیر حق در دل نماند. الحق خوب می‌فرمود. چون حجاب جز خیال نیست. رفع حجاب به خیال باید کرد و شب و روز در خیالِ وحدت باید بود.(رسائل عرفانی) خیال در واقع مظهر اسم مصور الهی در وجود انسان است. گاهی در ابتدای فیلم‌ها می‌نویسند «یا مصور»؛ یعنی «ای صورتگر». پس خیال را مظهر اسم مصور الهی می‌دانند که در واقع در وجود انسان صورتگری ظاهری کرده و در برابر چشم به تصویر می کشد. امّا صورتگری کردن و مظهر مصور اسم الهی و خدای تبارک و تعالی بودن یعنی چه؟ این صورت‌ها فقط به معنای شکل نیست یعنی این که من می‌بینم نیست. صورت در معنای فلسفی دور از مناقشات، معنای دقیقی دارد و آن هم مدرَک است. یعنی فهمی که من از اشیاء و موجودات دارم یا کلاً ادراکاتی که می‌کنم همه صورت هستند. در واقع دیدنی‌های من می‌شود صورت، شنیده‌های من می‌شود صورت. چشایی، بینایی، لامسه و بویایی می‌شود صورت و قوه‌ی خیال؛ مظهر صورتگری (ادراکات) در انسان است. شما ببینید تصحیح خیال که منتهی به آغاز شهودات حقیقی می شود چه معنای بلندی دارد. بی دلیل نبود که امیرالمؤمنین علی علیه السلام طبق نقل حدیث حقیقت فرمودند: الحقیقه مَحْوُ الْمَوْهُوم مَعَ صَحْوِ الْمَعْلُوم تصحیح خیال با محو موهومات متفاوت است،خیال قوای باقی در انسان است که قابلیت تصحیح دارد و مدار برقراری و بهره وری اصلی از آن در بقاء بالله است. به تعبیری محو موهومات موجب از میان رفتن قوای خیال در انسان نمی شود بلکه جزء العله تصحیح آن است این بحث توضیحات می طلبد ♦️المحاضرات فی النجف الاشرف @m_h_esfahani