«بسم الله الرحمن الرحیم» «السلام علیک یا أمین الله فی أرضه» 🔹نامه‌ی ۷۹ ، جلسه‌ی ۴۱ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۰ ------------------------------------- ✅متن کامل نامه‌ی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف بسم اللّه الرّحمن الرّحیم قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه‌ أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم و السّلام»امراء:کسانی که موظّف به ساختارسازی و اجرای آن‌ها در جامعه هستند. ✅اوّل ما استخلف:حضرت در ابتدای خلافت‌اش امراء را امر به ساختارسازی می‌فرمایند؛چون این ساختارها هستند که«تولید اخلاق»می‌کنند. «اقتصاد»بزرگترین ابزار برای تولید اخلاق اجتماعی است. ✅بیّنة:آن چیزی که ابهامی در آن نیست،آشکار است و اتمام حجّت می‌کند.در حاکمیّت خلیفه‌ی سوم(که مظهر فساد اقتصادی است)ساختارسازی‌های اقتصادی‌ای که نبی اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آورده بود کاملاً تغییر کرد؛منظور از بیّنة،خود مولانا امام علی علیه‌السلام است که می‌فرمایند:امروز بیّنة آمده و باید کار کرد و ساختاهای متناسب با مفاهیم وحیانی را ایجاد نمود. ✅کیل و میزان:یعنی سنگ‌کیلو و ترازو که نشان از اقتصاد است؛اینکه حق باید توسط امراء اداء شود. بَخْس(لا تبخسوا):به‌معنای کم‌گذاشتن؛اینکه امراء نباید در موضوع اقتصاد برای مردم کم بگذارند؛روشن می‌شود که یک طرفِ اقتصاد،مردم ایستاده‌اند. ✅مفسدین: از این کلمه‌ی حضرت روشن می‌شود:یکی از موضوعاتی که اگر درست در جامعه اجراء نشود موجب ناعدالتی اجتماعی و فساد در جامعه می‌شود،«اقتصاد»است؛بنابراین منشأ فساد،ساختارهای حکومتی است. ✅بقیّت الله خیر لکم:در اینجا منظور از آن‌چیزی که باقی می‌ماند از رزق،آنی است که شخص را به‌ خدای متعال می‌رساند(هر باقی مانده‌ای مدّنظر نیست)؛بنابراین آن رزقی باقی می‌ماند و ابدی است که«واسع،کفاف و بلاغ»باشد. ✅أهلک:یعنی حاکمیّت‌های قبل به وسیله‌ی همین اقتصاد گمراه شدند(که منظور ضلالت تشریعی است) ✅فلاّحی:حضرت روی مسئله‌ی«کشاورزی»و«دامداری»دست گذاشته و امراء را متوجه این دو گروه می‌فرمایند؛اینکه نیازهای حقیقی با توجه به دامداران و کشاورزان قابل تأمین است. ✅یظلموا قِبَلَکم:اینکه کشاورزان نباید از ناحیه امراء آسیب ببینند که اگر آسیب ببینند نیازهای حقیقی جامعه تأمین نخواهد شد و اقتصاد به انحراف کشیده شده و ناعدالتی اجتماعی برخواسته از آن متوجه شما امراء است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━