«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۵ 🗓یک‌شنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۰۸ ------------------------------------- «مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ اَلْمُدْبِرِ اَلْعُمُرِ اَلْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْيَا...» ✅در رابطه‌ی با مطالب قبل،شبهه‌ای که ممکن است به‌‌ذهن برسد اینکه:«شأنیّت حقوقی والد»حضرت مولانا امام علی علیه‌السلام فناءپذیر است نه«شأنیّت حقوقی امامت»حضرت؛لذا شانیّت امامت حضرت ابدی است و هیچگاه زائل نخواهد شد: 🟩وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ اتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمانٍ أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَ ما أَلَتْناهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ رَهِينٌ(سوره‌ی طور،آیه‌ی ۲۱) 🟩يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ(۳۴)وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ(۳۵)وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ(۳۶)(سوره‌ی عبس) 🔺شأنیّت حقوقی والد و فرزند در دنیا پایان‌یافتنی است؛شأنیّت حقیقی زائل‌شدنی نیست. ✅عناوین حقوقی امام: 🟩...وَ عَهْدُهُ اَلمَسْئُولُ عَنْهُ فَمَنْ وَفَى بِعَهْدِنَا فَقَدْ وَفَى بِعَهْدِ اَللَّهِ وَ مَنْ خَفَرَهُ فَقَدْ خَفَرَ ذِمَّةَ اَللَّهِ وَ عَهْدَهُ عَرَفَنَا مَنْ عَرَفَنَا وَ جَهِلَنَا مَنْ جَهِلَنَا نَحْنُ اَلأَسمَاءُ اَلحُسْنَى اَلَّتِي لاَ يَقبَلُ اَللَّهُ مِنَ اَلْعِبَادِ عَمَلاً إِلاَّ بِمَعْرِفَتِنَا وَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ اَلكَلِمَاتُ اَلَّتِي تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتٰابَ عَلَيْهِ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَنَا فَأَحْسَنَ خَلْقَنَا وَ صَوَّرَنَا فَأَحْسَنَ صُوَرَنَا وَ جَعَلَنَا عَيْنَهُ عَلَى عِبَادِهِ وَ لِسَانَهُ اَلنَّاطِقَ فِي خَلْقِهِ وَ يَدَهُ اَلْمَبسُوطَةَ عَلَيْهِمْ بِالرَّأفَةِ وَ اَلرَّحمَةِ وَ وَجْهَهُ اَلَّذِي يُؤْتَى مِنهُ وَ بَابَهُ اَلَّذِي يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ خُزَّانَ عِلْمِهِ وَ تَرَاجِمَةَ وَحْيِهِ وَ أَعْلاَمَ دِينِهِ وَ اَلْعُرْوَةَ اَلْوُثْقَى وَ اَلدَّلِيلَ اَلْوَاضِحَ لِمَنِ اِهْتَدَى وَ بِنَا أَثْمَرَتِ اَلْأَشْجَارُ وَ أَيْنَعَتِ اَلثِّمَارُ وَ جَرَتِ اَلْأَنْهَارُ وَ نَزَلَ اَلْغَيْثُ مِنَ اَلسَّمَاءِ وَ نَبَتَ عُشْبُ اَلْأَرْضِ وَ بِعِبَادَتِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ لَوْلاَنَا مَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ اَيْمُ اَللَّهِ لَوْ لاَ وَصِيَّةٌ سَبَقَتْ وَ عَهْدٌ أُخِذَ عَلَيْنَا لَقُلْتُ قَوْلاً يَعْجَبُ مِنْهُ أَوْ يَذْهَلُ مِنْهُ اَلْأَوَّلُونَ وَ اَلْآخِرُونَ(بحارالأنوار،جلد ۲۵،ص ۴) ✅و عهده المسئول عنه:ما پیمانی هستیم که‌ خدای متعال روزی قیامت فقط از آن سؤال خواهد کرد: 🟩وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ(سوره‌ی صافّات،آیه‌ی ۲۴) ✅فمن وفی بعهدنا فقد وفی بعهد الله:اگر به عهد ما وفاء کردید،به عهد خدای متعال وفاء کرده‌اید. ✅و من خفره فقد خفره ذمّة الله:کسی که نگه‌داری کند از عهد ما،آن ذمّه‌ی الهی را به‌جا آورده؛همان عهدی که خدای متعال در روز الست از همه گرفته است: 🟩أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(سوره‌ی یس،آیه‌ی ۶۰) ✅عرفنا من عرفنا و جهلنا من جهلنا:کسی که ما را می‌شناسد،می‌داند چه‌چیزی را شناخته و جاهل آن کسی است که ما را نمی‌شناسد. 🔺عرفان و جهل در منطق خدای متعال متوقف بر شناخت امام أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه است. ✅نحن الاسماء الحسنی التی لا یقبل الله من العباد عملا الا بمعرفتنا:اسماء الله الحسنای خدای متعال ما هستیم: 🟩...أَنِّي أَخْلُقُ لَكُمْ مِنَ الطِّينِ كَهَيْئَةِ الطَّيْرِ فَأَنْفُخُ فِيهِ فَيَكُونُ طَيْراً بِإِذْنِ اللَّـهِ...(سوره‌ی آل عمران،آیه‌ی ۴۹) 🔺معرفت خدای متعال جز به اسماء الهی تعلّق نمی‌گیرد؛بنابراین این حضرات معصومین علیهم‌السلام هستند که در عالَم کار انجام می‌دهند؛هیچ عملی بدون شناخت ما قابل پذیرش نیست. ✅و نحن و الله الکلمات التی تلقاّها آدم من ربه فتاب علیه:توبه‌ و رجوع آدم علیه‌السلام به‌واسطه‌ی ما اتّفاق افتاده. 🔺کلمات یعنی«حقائق خارجی نوری» ✅إنّ الله تعالی خلقتا فأحسن خلقنا و صورنا فأحسن صورنا:بهترین خلقت خدای متعال در مورد ما شکل گرفته و احسن الخالقین به‌اعتبار ماست؛آن صورتی(حقیقت نوریّه)که می‌تواند معدن جمال و جلال جدای متعال باشد،صورت امام علی علیه‌السلام است. 🔺عالی‌ترین ظهور خدای متعال اهل بیت علیهم‌السلام هستند. ✅و جعلنا عینه علی عباده و لسانه الناطق فی خلقه:ما شاهد اعمال بندگانیم و لسان معصوم خدای متعال ما هستیم. 🔺حضرات در روز قیامت به‌عنوان شاهد حاضراند. 🔺انبیاء علیهم‌السلام زبان گویای ولایت ما هستند. ✅و یده المبسوطة علیهم بالرأفة و الرحمة:دست گشوده‌ی خدای متعال به رحمت و رأفت بر بندگان ما هستیم.