«بسم الله الرحمن الرحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۱۵ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۲/۲۳ --------------------------------------- «...فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ أَيْ بُنَيَّ...» ✅بِتَقْوَى اَللَّهِ:اضافه‌شدن تقوا به اسم شریف«الله»به این دلیل است که:چون الله جامع تمام شئون أسمائی است،این تقوا باید در تمام شئون خدای متعال مراعات شود؛یعنی در هر کجا که خدای متعال ظهور دارد،شئون او باید رعایت شوند. ✅منشأ ظهور أسماء الهی هم می‌تواند بر اساس تقوا باشد و هم بی‌تقوائی(جائی که خدای متعال اجازه‌ی ظهور أسماءاش را نداده) ✅برخی دیگر از علائم تقوا و خصوصیّات فرد متّقی در کتاب شریف«تمامُ نهجِ البلاغة،خطبه‌ی متّقین»: 🔸لا یجمح به الغیظ:غضب،او را به طغیان‌گری وادار نمی‌کند. 🔺«غیظ»به آن حالت طغیان غضب می‌گویند. 🔸و لا یقهره الشّحّ:بخل او را مقهور و مغلوب نمی‌کند. 🔺بخل در اینجا به این معنا نیست که شخص متّقی بخل دارد؛چون او اصلاً بخیل نیست. 🔸لا یطمع فیما لیس له:در آنچه که برای او نیست طمع نمی‌کند. 🔺سهم تقوا در موضوع«اقتصاد»را در این دو قسم باید مدّنظر داشت. 🔸یخالط النّاس بعلم و یفارقهم بسلم:بر اساس علم با مردم اختلاط می‌کنند و با سلامت از آن‌ها جدا می‌شوند. 🔺«سلم»زمانی در جامعه حاکم می‌شود که معاشرت‌ها«عالمانه»باشد. 🔺اعضاء و جوارح شخص متّقی عالمانه رفتار می‌کنند. 🔸یتکلّم لیغنم:سخن می‌گوید برای اینکه سود ببرد و فائده برساند. 🔸و یصمت لیعلم:سکوت می‌کند برای اینکه یاد بدهد و یا بیاموزد: 🟩...وَ لاَ عِلْمَ كَالتَّفَكُّرِ...(حکمت ۱۱۳) 🟩...وَ وَقَفُوا أَسْمَاعَهُمْ عَلَى اَلْعِلْمِ اَلنَّافِعِ لَهُمْ...(خطبه‌ی ۱۹۳) 🔺شخص متّقی با سکوتش،جایگاه سکوت‌کردن را آموزش می‌دهد و همچنین سکوت می‌کند تا از عالمِی حرف بشنود و یاد بگیرد. 🔸و یسأل لیفهم:سؤال می‌کند برای اینکه بفهمد؛نه اینکه سؤال کند تا مُجیب را به سختی بیاندازد: 🟩وَ قَالَ عليه‌السلام لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ سَلْ تَفَقُّهاً وَ لاَ تَسْأَلْ تَعَنُّتاً فَإِنَّ اَلْجَاهِلَ اَلْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ وَ إِنَّ اَلْعَالِمَ اَلْمُتَعَسِّفَ شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ اَلْمُتَعَنِّتِ(حکمت ۳۲۰) (جلد ۲،ص ۲۹۱) 🔸لا یغلظ علی من یؤذیه:بر کسی که او را اذیت کرده شدید رفتار نمی‌کند. 🔸و لا یخوض فیما لا یعنیه:در آنچه که قصد عقلائی ندارد فرو نمی‌رود. (جلد ۲،ص ۲۹۷) 🔸لا یهتک سترا:عیب دیگران را فاش نمی‌کند. 🔸و لا یکشف سرّا:پرده از راز دیگران بر نمی‌دارد. 🔺«سرّ»می‌تواند به کمالات هم گفته شود؛یعنی انسان متّقی کمالات دیگران را(مثل کمالات اهل بیت علیهم‌السلام)که برای عوّام قابل فهم نیستند برملا نمی‌کند. 🔸یسأل عن دینه العلماء و یناطق الحکماء خوفا [من] أن یکون من أهل الضّلالة و العماء:از علماء برای دینش سؤال می‌کند و با حکماء گفت‌و‌گو می‌کند به علّت اینکه می‌ترسد گمراه و کور‌ باشد. 🔺از علماء در مورد احکام فقه‌ای سؤال می‌کند و از حکماء که اسرار عالَم را می‌دانند غافل نیست. 🔺متّقی هم به ظاهر دین می‌پردازد و هم به باطن دین (جلد ۲،ص ۲۹۸) 🔸مجالس لأهل الفقر:با فقراء همنشینی دارد. 🔺چون این همنشینی،یاد خدا را در پی دارد. 🔸أولئک عمّال اللّه و مطایا أمره و طاعته و سرج أرضه و بریّته:آنان کارگزاران خداوند و مرکب‌های أمر او و فرمان‌بردار او و چراغ‌های زمین و مخلوقات اویند. 🔺آنچه که خدای متعال تشریعاً اراده فرموده،از طریق متّقین اتّفاق می‌افتد. 🔸أولئک الآمنون المطمئنّون الّذین یسقون من کأس لا لغو فیها و لا تأثیم:آن‌ها در امنیّت کامل و دارای یقین حتمی هستند؛کسانی که از جامی می‌نوشند که نه لغوی در آن است و نه گناهی متوجّه آن می‌باشد. 🔸أولئک شیعتنا و أحبّتنا و منّا و معنا ألا آه شوقا إلیهم:آن‌ها پیروان ما و دوست‌داران ما هستند و از ما و همراه ما هستند؛آگاه باش چقدر به سوی آن‌ها شوق دارم! (جلد ۲،ص ۲۹۹) ✅از طرفی که ما می‌خواهیم متّقین را قضاوت کنیم این‌ها علامت‌اند،ولی از طرف خودشان این‌ها علامت نیستند،بلکه آثار تقوای قلب‌شان است. و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━