📌بررسي سندي حديث:-[علی اليد ما أخذت حتی توديه]1️⃣:
شيخ أنصاري رحمه الله می نويسد:
(أمّا خبر اليد فدلالته و إن كانت ظاهرة و سنده منجبراً)(1).
♻️توضيح:
سبب آنکه شيخ أنصاری برای تصحيح سندي خبر يد به عمل اصحاب تمسک کرده است اين است که خبر مذکور در هيچ يک از کتب حديثي بصورت مسند نقل نشده است از اين رو نمی توان سند آن را تصحيح کرد.
وخبر يد در کتب عامه به صورت ذيل نقل شده:
«قتادة عن الحسن البصري عن سمرة بن جندب»(2).
اين سند نيز از چند جهت محل إشکال می باشد که مهمترين آنها عبارتند از:
(الف)-ضعف سمرة بن جندب:
سمرة بن جندب با آنکه از أصحاب پيامبر أکرم صلی الله عليه وآله بوده لکن دارای شرايط لازم برای عدالت نمی باشد.
اين مدعا با بررسي شواهد تاريخي روشن می گردد برای مثال:
-سمرة از واليان بنی أميه بر کوفه وبصره بوده است(3) ودر دوران ولايت خود بر اين دو شهر مهم اسلامی هشت هزار مسلمان را به قتل رسانده است(4).
-معاوية صد هزار درهم به وی داد تا حديثي از پيامبر اکرم در ذم وطعن به أمير المومنين عليه السلام جعل کند واو نيز پذيرفت(5).
-ابن جندب از جمله افرادي بود که مردم را به جنگ با إمام حسين عليه السلام تشويق می کرد(6).
اين موارد جای هيچ شکي در عدم وثاقت اين راوی باقی نميگذارد.
(ب)-وجود إختلاف در إتصال سند:
در بين علماي علم رجال در اتصال سند مذکور به سمرة بن جندب إختلاف شده است(7) زيرا از شواهد تاريخي دليل قطعي بر شاگردي حسن بصري نزد ابن جندب ثابت نشده است از اين رو إحتمال می رود که حسن بصري واسطه بين خود وابن جندب را ساقط کرده.
ووجود چنين إحتمالي که شواهد قوي نيز بر آن دلالت می کند مانع از قبول خبر می شود.
از اين رو خبر از جهت سندي ضعيف می باشد در نتيجه شيخ أعظم رحمه الله ناچار شده اند که برای تصحيح خبر به عمل اصحاب تمسک کنند.
⚠️در نوشته های بعدي إن شاء الله به بررسي ادعاي شيخ أنصاري در رابطه با عمل أصحاب از ديدگاه فقهاي ديگر می پردازيم⚠️
📚منابع:
(1)- كتاب المكاسب،ج3، ص: 189
(2)-المستدرک علی الصحيحين،ج2،ص47
(3)-التاريخ الصغير،ج1،ص132
(4)-تاريخ الطبري،ج4،ص176
(5)-شرح نهج البلاغه ابن ابی الحديد معتزلي،ج4،ص72
(6)-همان،ص73
(7)-مراجع شود:نصب الراية،ج1،ص149
#الفوائد_الفقهية
#کتاب_المکاسب
#البيع
#المقبوض_بالعقد_الفاسد
#ضمان
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
@madresetakhasosiemamhadi