👇👇👇
♨️سوال:
🔰آيا در بهشت شب و روز هست؟
✍️پاسخ:
✅ برخي از آيات قرآن، با اشاره به عذابها يا نعمتهاي بعد از مرگ، آنرا در ظرف روز و شب قرار داده است. در آيهاي چنين ميفرمايد: «النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا»؛[1] عذاب آنها آتش است که هر صبح و شام بر آن عرضه ميشوند. و درباره نعمتهاي بهشتي نيز چنين فرموده:
«وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُکْرَةً وَ عَشِيًّا»؛[2] هر صبح و شام، روزى آنان در بهشت مقرّر است. با اينکه طبق سخن قرآن، در بهشت آفتابي وجود ندارد، با اين حال، برخي با استفاده از اين آيات چنين برداشت کردهاند که در قيامت و بهشت و جهنم نيز روز و شب وجود دارد. و با کم و زياد شدن نور، آندو از يکديگر تشخيص داده ميشوند.[3]
ولي برخي ديگر از مفسران، روز و شب را مخصوص عالم برزخ دانسته و براي قيامت و بهشت و جهنم روز و شبي قائل نيستند.[4] و اينکه گفته شده روزيشان شب و روز فراهم است را به معناي پي در پي بودن نعمتهاي بهشتي و عدم توقف در برخورداري از آن دانستهاند.[5]
در تفسير علي بن ابراهيم درباره آيه دوم آمده است: اينکه خدا فرمود «روزي آنها روز و شب ميرسد»، منظور از بهشت، بهشت دنيايي است؛ يعني آن بهشتي که قبل از قيامت در عالم برزخ قرار داد و روح مؤمنان، بعد از مرگ به آنجا منتقل ميشود. در اين بهشت، ماه و خورشيد وجود دارد، ولي در آخرت و بهشت خلد، شب و روزي وجود ندارد.[6]
در روايتي، امام صادق(ع) درباره آيه اول فرمود: «اينکه خدا درباره فرعون فرموده: شب و روز بر آتش عرضه ميشوند، اين درباره دنيا (يعني همان برزخ) است. اما به عذاب آنها در آخرت که دچار جهنم جاويدان خواهند بود، در ادامه آيه اشاره کرده و چنين فرموده: و روزي که قيامت برپا ميشود، دستور داده ميشود که آل فرعون را وارد شديدترين عذابها کنيد[7]».[8] اين سخن امام صادق(ع) بدين معنا است که بخش اوليه آيه، مربوط به عذاب برزخي آل فرعون و بخش دوم آيه، مربوط به عذاب روز قيامت دارد.
با توجه به اين توضيحات؛ چنين به دست ميآيد که به دليل وجود ارتباط بين دنيا و برزخ، در بهشت و جهنم برزخي شب و روز حاکم است. اين ارتباط به گونهاي قوي است که در روايت، به بهشت و جهنم برزخي؛ بهشت و جنهم دنيايي گفته شده است. همانطور که در روايت آمده در اين دو بهشت و جهنم، خورشيد و ماه وجود دارد. اما روز قيامت، شب و روزي وجود ندارد و از اين لحاظ، شرايط يکساني در آنجا حاکم است.
@madresseinqhilab