🔰 به فدای بانویی که «غربت تشییع شبانه» را به جان خود خرید که تا أبد، مُهر ذلّت و خواری را بر پیشانی غاصبان بکوبد... أصبغ ابن نُباته گوید: از حضرت امیرمؤمنان علی علیه‌السلام سؤال شد: «به چه دلیل فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها شبانه دفن شد؟» در جواب، مولا علی علیه‌السلام فرمودند: 📋 إِنَّهَا کَانَتْ سَاخِطَةً عَلَی قَوْمٍ کَرِهَتْ حُضُورَهُمْ جِنَازَتَهَا ▪️برای اینکه آن بانو، بر عده‌ای، غضبناک بود، از این رو دوست نداشت در تشییع جنازه مطهرش، حاضر شوند. 📋 وَ حَرَامٌ عَلَی مَنْ یَتَوَلَّاهُمْ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ وُلْدِهَا. ▪️و بر کسی که آن عدّه را (اولی و دومی) دوست داشته باشد، حرام است که بر بدن فرزندان آن بانو، نماز بگذارد. 📚الأمالی،شیخ صدوق، ص۳۹۰ ✍ و همین حرکت مدبّرانه و جان‌نثارانه صدیقه کبری سلام‌اللّه‌علیها بود که کاری کرد تا غاصبانِ حق خلافت، تا أبد مصداق حقیقی این آیه شریفه باشند که فرمود: « ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ »[بقره،۶۱] {مُهر خوارى و بیچارگی بر پيشانى آنان زده شد.} 📌 و چنان این مسئله (دفن شبانه آن حضرت) حائز اهمیت بود که بعد از هزار و چهارصد سال، نویسنده بزرگ اهل تسنن، «طه حسین مصری» اعتراف کرده و می‌نویسد: 🔖 ...و ما أشكُّ أن أبابكر لم يمتحن بشيء كان أشقّ‌ على نفسه من وفاة فاطمة عليهاالسّلام مغاضبة له و من دفنها ليلا على غير علم منه و حرمانه أن يشهد جنازتها و يصلّي عليها. 👈 من شکی ندارم مسئله‌ای گران‌تر از این بر ابوبکر نبود که صدیقه کبری سلام‌اللّه‌علیها به جهت آنکه بر او غضبناک بود، وصیت کرد تا شبانه دفن شود؛ عدم اطلاع و محروم ماندن ابوبکر از شرکت در تشییع و نماز بر آن بانو، سخت‌ترین درد برای ابوبکر بود. 📚الشيخان،طه حسين، ص ٦٦ @Maghaatel