بسم الله الرحمن الرحیم امام حسین علیه السلام الگوی زندگی(1) خداوند متعال برای سهولت پیمودن راه هدایت و رسیدن به قله های سعادت، علاوه بر دستورات و کتابهای آسمانی،الگوهای عملی را نیز معرفی فرموده است تا مردم با اقتدا به رفتار آنها راه حقیقت و راستی را به درستی و آسانی بپیمایند .تمام انبیا از این افراد می باشند و در راس همه، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله قرار دارد . قرآن کریم در مورد اقتدا به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:ولکم فی رسول الله اسوة حسنة (برای شما در رفتار رسول خدا الگوی نیکویی است ).بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله اسوه های امت، امامان معصوم علیهم السلام و اهل بیت آن حضرت می باشند، و یکی از این اسوه ها، سرور شهیدان، حسین بن علی علیه السلام است . خود آن بزرگوار در نامه ای به سلیمان بن صرد خزاعی و مسیب و ... نوشت:فلکم فی اسوة (برای شما در رفتار من الگو است ).از این جهت لازم است شیعیان با اوصاف و ویژگیهای آن بزرگوار آشنا شوند، و خود را با او همرنگ نمایند . آنچه در پیش رو دارید، اشاره ای به برخی ویژگیها و اوصاف سیدالشهداء، حسین بن علی علیه السلام است . 1)اخلاص و خدامحوری در پیشگاه الهی تنها اعمالی ارزش دارد که با اخلاص و رضایت خداوند همراه باشد، به همین جهت تمام اعمال در قرآن کریم به نوعی مقید به اخلاص و قصد قربت شده اند درباره جهاد می فرماید:والذین جاهدوا فی سبیل الله. و درباره شهادت می خوانیم: الذین قتلوا فی سبیل الله. درباره انفاق می خوانیم والذین ینفقون اموالهم فی سبیل الله .و کسانی را قرآن به عنوان اسوه مطرح نموده، که کارشان بر محور رضای خداوند بوده است، از جمله: الف) از زبان حضرت ابراهیم می خوانیم: قل ان صلاتی ونسکی ومحیای ومماتی لله رب العالمین لا شریک له وبذالک امرت و انا اول المسلمین(بگو: نماز و تمام عبادات من، و زندگی و مرگ من، همه برای خداوند، پروردگار جهانیان است .همتایی برای او نیست، و به همین مامور شده ام و من نخستین مسلمانم ) ب) درباره امیرمؤمنان در قرآن می خوانیم: ومن الناس من ی شی نفسه ابتغاء مرضاة الله والله رووف بالعباد. ج)قرآن درباره اهل بیت علیهم السلام می فرماید:ویطعمون الطعام علی حبه مسکینا ویتیما واسیرا انما نطعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاء ولا شکورا . از آنچه بیان شد و غیر آن از آیات قرآن به خوبی استفاده می شود که اعمالی در پیشگاه الهی ارزش دارد که همراه با اخلاص و رضایت الهی باشد، و افرادی در نزد او منزلت دارند که در مسیر رضایت حق قدم بردارند . اخلاص در روایات الف)همه چیز برای خدا: علی علیه السلام فرمودند:طوبی لمن اخلص لله عمله وعلمه وحبه وبغضه واخذه وترکه وکلامه وصمته. خوشا به حال کسی که عمل و علم و دوستی و دشمنی و گرفتن و ترک کردن و سخن گفتن و سکوتش رابرای خداوند خالص کرده است .» از رجب علی خیاط نقل شده است که در تشییع جنازه آیة الله بروجردی رحمه الله جمعیت بسیاری آمدند و تشییع باشکوهی شد، در عالم معنا از ایشان پرسیدم که چطور شد از شما این اندازه تجلیل کردند؟ فرمود: تمام طلبه ها را برای خدا درس می دادم. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به اباذر فرمود: یا اباذر لیکن لک فی کل شی ء نیة صالحة حتی فی النوم والاکل « ای ابوذر! باید در هر کاری نیتی پاک داشته باشی، حتی در خوردن و خوابیدن . ب) فقط اعمال خالص: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: اذا عملت عملا فاعمل لله خالصا لانه لا یقبل من عباده الاعمال الا ما کان خالصا. هرگاه عملی انجام دادی، پس برای خدا خالصانه انجام بده; زیرا خداوند فقط اعمالی را از بندگان می پذیرد که خالصانه انجام شده باشد . ج)راس طاعت: امام صادق علیه السلام فرمودند: راس طاعة الله الرضا بما صنع الله فیما احب العبد وفیما کره . سر و اساس بندگی خداوند، راضی بودن به آن چیزی است که خداوند پیش می آورد; در آنچه بنده دوست دارد و یا ناخوشایند اوست . د) رضایت خدا یا مردم؟: امام حسین علیه السلام فرمود: من طلب رضا الله بسخط الناس کفاه الله امور الناس ومن طلب رضا الناس بسخط الله وکله الله الی الناس .هرکس رضایت خدا را بخواهد هر چند با خشم مردم همراه شود; خداوند او را از امور مردم کفایت می کند، و هر کس که دنبال رضایت مردم باشد با به خشم آوردن خداوند، خداوند او را به مردم وامی گذارد . امام حسین علیه السلام و رضایت الهی از بارزترین ویژگیها و اوصاف امام حسین علیه السلام این است که در تمام زندگی، گفتار و رفتار و کردارش طبق رضایت حق و در مسیر الهی بود . جز از رضای خدا دم نزد و جز خدا ندید و جز سخن خدا نشنید و راستی که او به تمام معنی یک بنده سراپا تسلیم الهی بود . به نمونه هایی در این رابطه اشاره می شود :