💠 ادامه پست قبلی
⭕️ دسته دوم، روایاتی هستند که نه تنها نام خاصّ #امام_زمان(عج) را به صورت صریح ذکر نکردهاند، بلکه از ذکر نام خاصّ آن حضرت، به شدّت نهی کردهاند:
❇️ موسی به جعفر(ع) أنّه قال عند ذکر القائم(ع): «یخفی علی الناس ولادته ولایحل لهم تسمیتهُ حتّی یظهره الله عزّوجل فیملَأ به الأرض قسطاً وعدلا کما ملئت جوراً و ظلماً
📜ولادت او، از مردم پوشیده خواهد بود و بر آنان جایز نیست که نام او را ذکر کنند تا این که خداوند او را ظاهر کند و زمین را پر از قسط و عدل کند، آن گونه که پر از جور و ظلم شده بود.»
🔹نیز یکی از توقیعهای #امام_زمان(عج) آمده است: «هر کس در بین مردم، اسم خاص مرا ذکر کند، بر او لعنت خدا باد.».۹
🔸در برخی از این احادیث، علّت این نهی نیز ذکر شده است:
1⃣. نام اصلی امام زمان(عج) ودیعهای الهی است و پیامبر(ص) اجازه ذکر آن را ندادهاند.
2⃣. شما را از تصریح به اسم آن حضرت نهی کردهایم تا اسمش بر دشمنان ما مخفی بماند و آنان او را نشناسند.
⬅️ #علمای_شیعه نیز با توجّه به احادیث نهی، از ذکر اسم خاصّ آن حضرت، پرهیز کردهاند؛ ولی در مورد زمان و مدّت این نهی، اختلاف دارند و به دو گروه تقسیم میشوند:
✅بزرگانی چون #شیخ_صدوق، شیخ مفید، علّامه مجلسی، و… فتوا به منع ذکر نام امام زمان(عج) تا زمان ظهور آن حضرت دادهاند و از تخصیص این احادیث به دوره غیبت صغرا، پرهیز کردهاند.
📓علّامه مجلسی در «بحارالأنوار» بعد از ذکر برخی از احادیث نهی، مینویسد:
این احادیث، تصریح دارد در ردّ سخن کسانی که نهی از ذکر نام خاص را مختصّ زمان غیبت صغرا میدانند.۱۲
🔹عدّهای دیگر از علما، از احادیث نهی، چنین استنباط کردهاند که علّت این نهی، تقیّه و خوف از دشمن بود.
پس اگر تقیّه یا خوف نباشد، ذکر نام خاصّ امام زمان(عج) هیچ منعی ندارد.
مؤلّف «کشف الغّمه» مینویسد:
عجیب است که شیخ طبرسی و شیخ مفید میگویند: ذکر اسم و کنیه آن حضرت(عج) جایز نیست. سپس میگویند: اسمش، اسم پیامبر(ص) و کینهاش، کنیه پیامبر(ص) است. و گمان میکنند که اسم و کنیه آن حضرت را ذکر نکردهاند! آنچه به نظر میآید، این است که منع، به دلیل تقیّه و در زمان خوف بر آن حضرت و … بود و الآن، چنین نیست ادامه دارد
ـ ـ ـ ـ ــــــــــ✾ــــــــــ ـ ـ ـ ـ
✍️ من انقلابیام
💠 @manenqelabiam💠