⚫️ کرسی علمی «چرایی تنصیف دیه و ارث زنان از منظر فقه و حقوق اسلامی»
◾️ حجتالاسلام والمسلمین حسین عندلیب استاد دانشگاه مجازی المصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلم در این نشست، بهعنوان ارائهدهنده این مقاله ضمن بیان احکام دین و دستور شارع در مسئله ارث و دیه زنان، ابراز داشت: مسئله تنصیف دیه و ارث زنان از منظر فقه و حقوق اسلامی بهمعنای تنزل ارزشی بانوان نیست؛ زیرا اسلام بهصراحت جنسیت، قومیت و نژاد را بهعنوان ملاک برتری، رد کرده و تقوا را ملاک برتری دانسته است: «ان اکرمکم عند الله اتقاکم»
◾️استاد دانشگاه مجازی المصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلم گفت: معتقدم درباره بانوان باید قائل به تفصیل شد؛ یعنی بانوان سرپرست خانوار و بانوان غیرسرپرست. بانوان سرپرست خانوار در جراحات اعضا و ...تساوی دیه با مردان دارند. و آنچه که در تبصره ماده 551 قانون مجازات اسلامی 92 آمده است، تنها تساوی دیه زنان در بحث سوانح رانندگی است؛ لکن دیدگاه ما بهطور مطلق است و شامل غیرسوانح میشود و پیشنهاد اصلاح تبصره این ماده را داریم. در بحث تنصیف دیه 30 روایت داریم که متواتر و اکثراً معتبر است. این روایات مربوط به دیه زن در قتل نفس است.
◾️استاد دانشگاه مجازی المصطفی صلیاللهعلیهوآلهوسلم گفت: بحث دیه بر اساس روایات، جبران خسارت و غرامت است و این یک مسئلهای است که جزء تاسیسات شارع نیست و همه عقلا آن را قبول دارند. پس اگر شارع در جبران خسارت حدی تعیین کرد، با توجه به شرایط و مقتضیات آن زمان است و اساساً مقدار جبران خسارت را نمیتوان یک مسئله ابدی دانست؛ بنابراین ما حتی اگر روایت را هم بپذیریم، باز هم راه بسته نیست؛ زیرا جبران خسارت است و میتوان همان حکم شریعت را ثابت دانست؛ لکن در نصف دیه باید از بیتالمال جبران خسارت کرد. بهعبارت دیگر با توجه به مقتضیات زمان و مکان و در مورد زنان سرپرست خانوار که نقش اقتصادی دارند، برای جبران لطمه وارد شده به خانواده، نصف دیه را بیتالمال جبران کند...
🔰
@ofogh_howzah