⭕️️دفــاع از 📖✒️ 👈شبهه هفدهم 7⃣1⃣ بالا نگه داشتن آسمان🌈 درباره بالا نگه داشتن آسمان، وی به سه آیه استناد می کند: 1⃣«وَالسَّقْفِ الْمَرْفُوعِ» (طور،۵) ترجمه: قسم به آسمان که سقف بالا نگه داشته شده ای است. 2⃣«وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ» (غاشیه،۱۸) ترجمه: آیا نگاه نمی کنید به آسمان که چگونه بالا نگه داشته شده است. 3⃣«وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا» (الرحمن،۷) ترجمه: و خدا آسمان را بالا برد (برافراشت) 📌شبهه: سها 👤می گوید: آیه ی سقف مرفوع، به احتمال قوی از کلام "قس بن ساعده الایادی"، شاعر جاهلی گرفته شده است که در شعرش گفته 🗣(وسقف مرفوع) 🌀بالا بودن آسمان هم غلط است. تصور کنید کره ی زمین را به صورت معلق در فضا. بالا و پائین معنا ندارد. ما به صورت قراردادی (نه واقعی) آنچه را روی زمین است یا به سمت زمین🌎 است پائین و سمتی که از زمین دور می شود را بالا می‌نامیم. ⚡️این یک قرارداد اعتباری (غیر واقعی) است. تصور کنید اگر در هنگام ظهر☀️ آسمان بالا سر ما باشد، در هنگام غروب در سمت شرق ماست نه بالا و در هنگام شب 🌚آسمان در زیر ماست. ولی ما در همه حال آسمان را به خطا بالا می دانیم. پس این هم غلط فاحش دیگری است، که محمد مطابق تصور یک انسان ناآگاه اولیه در قرآن آورده است.🙁 📝جواب شبهه: ⚠️اولا: استدلال سُها، مبنی برگرفتن آیه «سقف مرفوع» از کلام" قس بن ساعده" به خاطر شباهت، استدلال سستی است، 👈زیرا معلوم است که صرف شباهت یک یا چند کلمه دلیل بر، گرفتن نمی شود❌ وقتی شباهت دو کلمه از شخصی، دلیل سها برگرفتن از کسی هست، همه کلماتی که سها 👤در کتابش بکار برده برگرفته از دیگران است و از خود چیزی برای گفتن ندارد، با این مبنا هیچ یک از شعرا و نویسندگان🖌 نباید مطلبی بیان کنند، چون ممکن است اشخاصی همچون سها، آنان را متهم به گرفتن از دیگران کنند🙄 👈علاوه بر آن اگر این ادعا واقعیت می داشت، مشرکان که اتهام های گوناگون به پیامبر 🌟می بستند، پیامبر را متهم به گرفتن از دیگر افراد، می کردند و راویان اخبار هم این اتهام را نقل 🗣میکردند؛ زیرا مشرکان در دستیابی به دلایل نفى نبوت پیامبر حریص تر از سها بودند، در حالیکه چنین اتهامى از سوى مشرکان در تاریخ ثبت نشده است❌ ⚠️ثانیاً: «رفع» معانی دیگری هم دارد، که با آن معانی، ایراد سها وارد نیست ازجمله ساختن وبنا کردن🏡 همان طور که در آیه: «وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِِ»(بقره،۱۲۷) ✅این معنی در آیات بیان شده، اشتباه نیست: «وَإِلَى السَّمَاءِ كَيْفَ رُفِعَتْ» یعنی به سوی آسمان نگاه کن که چگونه ساخته شده است. یا آیه «وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا» یعنی خداوند آسمان✨ را ساخته است. و ساختن آسمان به هر معنی از معانی آسمان بگیریم درست است. ♨️سها در ابتدا کتاب مدعی بود که اشکالاتی که احتمال ضعیف در جواب وجود داشته باشد را در کتاب نیاورد، درحالیکه از این گونه احتمالات در جواب به اشکالاتش فراوان است.😩 ⚠️اما بنا بر معنی بیان شده در کتاب، اشکال سها وارد نیست، زیرا بالاو پائین بودن، از امور قراردادی و اعتباری است اما اعتباری بودن آن🍃، واقعی و نسبی بودن آن را نفی نمی کند. به هرحال هر کس در هر جا باشد آسمان بالای سرش هست و این منافات ندارد که بخشی از آسمان 🌠یک طرف زمین، به دلیل کروی بودن آن، برای افراد طرف دیگر زمین بالای سرشان نباشد.😇 👈این اشکال سها بسیار سست است. معنای بالا بودن در شیء مسطح با شیء کروی یکدیگر متفاوت است. بالاخره خداوند مردم را مخاطب قرار داده که به آسمان بالای سرشان نگاه👀 و تدبر کنند🧐 و در هر حالت آسمانی بالای سرشان است. ⚠️ثالثاً: سها در شبهه قبل (آسمان، سقف محفوظ)گفت: آسمان آبی که به چشم ما می آید رنگ آبی زیبایی 😍است که از تراکم هوای اطراف زمین حاصل می شود....که جو زمین🌏 هست. در این شبهه (بالا نگه داشتن آسمان) می‌گوید: تصور کنید اگر در هنگام ظهر آسمان، بالا سر ما باشد، در هنگام غروب در سمت شرق ماست، نه بالا و در هنگام شب🌚 آسمان در زیر ماست. معلوم نیست دیدگاه او نسبت به آسمان چیست؟ 🤨 👈آسمان آبی که از تراکم هوا ایجاد شده با گردش زمین، حرکت می کند، اینگونه نیست که آسمان ثابت باشد و زمین حرکت کند تا گفته شود آسمانی ظهر بالای سرماست، غروب بالای سرِ ما نیست.😌 📚منبع: کتاب دفاع از قرآن در رد کتاب نقد قرآن، ص۱۴۰ ادامه دارد ... ۳۹ @marefatemahdavi