💠تکمله تدریس های تشریح و آناتومی ♻️استاد طالقانی 🔸به عقیدۀ طبیبان قوائى که سبب کنش‌ها می شوند عبارتند از: ١ - قوای طبیعى ۲- قوای حیوانى ۳- قوای نفسانى   🔸1- قوای طبیعی (نباتی) جایگاه این قوه که آن را نباتی نیز می نامند در کبد می باشد . ✴️قوای طبیعى به دو نوع خادمه و مخدومه تقسیم می شوند. 🔻 قوای طبیعی مخدومه قوایی هستند که قوای دیگر برای او کار مکنند و شامل قوای غاذیه، نامیه، مولده و مصوره می باشند. 🔻قوای طبیعیٍ خادمه قوایی هستند که برای قوای دیگر کار می کنند و شامل قوای جاذبه، هاضمه، ماسکه و دافعه می شوند . 🔵قوای طبیعی مخدومه را نیز به دو نوع تقسیم کرده اند نوع اول که در غذا در جهت بقای شخص تصرف می کند شامل غاذیه و نامیه می باشد(جایگاه آن کبد می باشد) و نوع دوم که در غذا در جهت تولد فرزند تصرف می کند و بقای نوع در آن است شامل مولده و مصوره می باشد(جایگاه آن جهت بقای نسل در بیضه ها می باشد) . 🔸قوای طبیعی مخدومه 🔺غاذیه قوه غاذیه یا غذاده قوه‌اى است که غذا را  تغییر می دهد و با غذاگیرنده هم‌مزاج و هم‌آهنگ مى‌سازد تا جاى اجزا تحلیل رفته بدن را بگیرد. و چهار قوه جاذبه ، هاضمه ، ماسکه و دافعه برای او کارمی کنند . 🔺نامیه قوه نامیه یا پرورش دهنده قوه ای است که به بدن در رسیدن به کمال خود ازنظر اندازه مناسب و متعادل (در طول و عرض و عمق) کمک می کند وغاذیه نیز خدمتکار اوست. 🔺مولده قوه  مولده یا زایش دهنده قوه ایست برای تولید میوه یا تخم یا نطفه . و پس از هضم غذا آنچه را که ماده برای تولید مثل است جدا میسازد . این قوه برای بقای نوع ضروری است وقوای غاذیه و نامیه خدمتکار اویند . 🔵در بعضی از کتب قوه مولده به دو گونه تقسیم کرده اند: ▫️نوع اول نطفه را در نرینه و مادینه بوجود مى‌آورد. ▫️نوع دوم نیروئى را که در نطفه است جدا مى‌سازد و به حسب مزاج هریک از اندامها ، آن را آمیزش مى‌دهد و به هر اندامى مزاج ویژه‌اش را مى‌بخشد؛ براى اندام پى‌ مزاجى، براى استخوان مزاج ویژه‌اى و براى شریان‌ها مزاج خاص آن بوجود مى‌آید. اطباء این نیرو را نیروى مغیره اولى (تغییردهنده) نامیده‌اند. 🔺مصوره قوه مصوره یا شکل‌دهنده که آن را مغیره دوم میخوانند هر جزء را بشکلی که مقتضی آن  است درمی آورد. قوه مصوره نطفه را در رحم باقسام و اعضاى مختلف تقسیم میکند و بهر یک صورتى خاص میدهد و در هر یک مادۀ خاص بکار میبرد موافق حکم و مصالحى که عقل انسان از ادراک آن عاجز است. (بعضی از کتب این قوه را در ذیل قوای طبیعی ذکر نکرده اند) 💠کانال مرجع تخصصی طب ایرانی اسلامی 👇👇 @marjaetakhasosiiteb 💥نشر دهید