📌بررسی کنشگری زنان در مجلس شورای اسلامی (شماره هفتم، هشتم، نهم) 🔹بررسی کنشگری زنان در مجلس‌های هفتم، هشتم و نهم را از این جهت در یک یادداشت گنجاندیم که به سبب برخی وقایع، قریب به سه دوره‌ی مجلس به لحاظ جریانی در تصرف اصولگرایان قرار داشت. جریانی که به تعبیر"عماد افروغ" نماینده مجلس هفتم "یک اصولگرایی نوظهور، خلاق، انتقادی و جامع" بود. 🔹به واسطه رد صلاحیت‌های برخاسته از کنش و مواضع نمایندگان اصلاح‌طلبِ مجلس ششم، آنان نیز ضمن اعتراض به این حجم از ردصلاحیت‌ها در انتخابات مجلس هفتم، با عدم معرفی کاندیدا، انتخابات را تحریم نمودند. اگرچه تعداد کمی از اصلاح‌طلبان از شهرستان توانستند وارد مجلس شده و فراکسیون اَقلیت با عنوان (خط امام (رحمةالله‌علیه)) را تشکیل دهند. 🔹پس از مجلس سرشار از تنشِ ششم و وقایع برخاسته از آن که پیشتر به آن پرداختیم؛ این یکدستی سه دوره مجلس را باید متاثر از عملکرد اصلاح‌طلبان و خیزش معاندین در راستای براندازی انقلاب در قامتِ فتنه ۸۸ که خود به تنهایی به سبب حجم گسترده‌ای از آسیب‌ها و ضرباتی که به پیکره کشور وارد کرد، می‌رفت تا نه تنها بسیاری از انقلابیون دیروز را از قطار انقلاب پیاده کند که تا مدت‌ها میزان و تراز سنجش دوری و نزدیکی افراد به آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی بود. بگذریم که چندی پیش در انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم نه تنها عملکرد و مواضع نمایندگان مجلس ششم که حتی فتنه ۸۸ نیز، دیگر ملاک و میزان سرسپردگی به انقلاب اسلامی نیست!!! گویا کلید وفاق، خطوط قرمز را درنوردیده است!!! 🔹صدای اصلاحات تا تسخیر مجلس دهم به سبب کثرت عملکردها، که به مواردی از آن اشاره شد، در گلو فشرده شده بود تا کشور لختی از آفت آنان بیاساید. ذکر این موارد به هیچ عنوان به معنی تایید همه‌ی کنش برخاسته از جبهه اصولگرایان نیست. اصلاح‌طلبی و اصولگرایی دو روی یک سکه در بازی‌های سیاسی و کسب قدرت هستند. بگذریم که امروز این صدای اصلاحات است که پُرطُمطُراق گوش فلک را از عقده‌گشایی پُر کرده است و اصولگرایانی که در پیوند سیاسی با آنان بسر می‌برند. با عبور از جریانات‌سیاسی مُندرس، بی‌شک کنش برگرفته از اندیشه‌ی ما وام‌دار این رویکرد رهبری است که فرمود: " انقلابی‌گری یک «بود» است، یک الگوی «زیست» است، یک «گفتمان» است؛ طبعاً «نمود» هم دارد. اما انقلابی‌نمایی سراسر «نمود» است، سراسر «پرفورمنس» است، سراسر نمایشگری است. انقلابی‌گری یعنی بی‌وقفه دنبال اصلاح امور بودن، دنبال افزایش کارآمدی، اعتبار و محبوبیت نظام بودن و انقلابی‌نمایی پروژه‌ای برای باج‌گیری، امتیازگیری و حفظ موقعیت خود و رفقا است. انقلابی خود را وقف اقدام و عمل و خدمت بر اساس آرمان‌ها و ارزش‌ها می‌کند اما انقلابی‌نما معرکه‌گیری می‌کند برای جلب توجه، برای آن‌که همه‌ در خدمت او باشند، برای آنکه «همه‌ی هزینه‌ها» برای او بشود. انقلابی تمام توان، اعتبار و آبروی خود را برای دفاع از انقلاب خرج می‌کند. انقلابی‌نما می‌خواهد تمام توان، اعتبار و آبروی انقلاب برای او خرج شود".١١/١٠/١٣٩٦ 🔹به هر رو، برخی از زنان نماینده در این سه دور ثابت بودند و تنها گاهی، تعدادی از آنان در یکی از انتخابات‌ها مورد حذف و اضافه قرار می‌گرفتند. عامل ثابت بودن برخی نمایندگان، که نه تنها مشمول این سه دور از مجلس که حتی مبتنی بر جنسیت نیست؛ در راستای این پرسش که پس از چند دوره نمایندگی (حضور برخی از نمایندگان در مجلس به شش دور هم میرسد) چه کرده‌اند، کفایت میکند. شش دور نمایندگی به معنی بیش از ۲۰ سال حضور در مجلس و بازنشستگی از این قوه است، قطعاً موید عدم بررسی عملکرد نماینده از سوی مردم و رای براساس حضور در اَدوار مختلف بودن است. بگذریم که یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور افرادی در قامت نمایندگی علی‌رغم توانمندی لازم، موید عدم شناخت مردم از کارویژه و ماموریت مجلس و میزان تاثیرآن در تصمیمات مهم در عرصه‌ی کلان کشوری است؛ که خود نیاز به افزایش آگاهی‌بخشی و روشنگری برای آحاد جامعه را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر قلمداد میکند.