📝 خلاصه جلسه تفسیر قرآن کریم – استاد شایق
📣 سوره بقره آیه ۱۹۰ تا ۱۹۴
📅 ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
💠 آیه ۱۹۰: وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
🔸تجاوز گر مومن نیست
🔸چون خدا مومن را دوست داره
🔸اهل بهشت نیست
🔸غیر مومن به بهشت نمیره
🔸مشمول الطاف خاص الهی نمیشه
🔸هر که را خدا دوست نداره شامل لطف خاص نمیشه
💠 آیه ۱۹۱: وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِنْدَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ ۖ فَإِنْ قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ
🔸هر جا اینها را پیدا کردید، بکشید
🔸اونهایی که با شما جنگ را شروع می کنند
🔸مربوط به متجاوزین است
🔸اینها فتنه گری کردند و این علت قتل است
🔸الان برخی از مذهبیون جرات نمی کنند توی خیابان بیایند، چون محکم برخورد نکردیم
🔸حدودی که اسلام گذاشته همه محاسبه شده است
🔸اسلام بر سر امنیت مردم شوخی نداره
🔸اسلام در مورد قتل عمد دعوت به عفو نکرده
🔸اگر کسی فتنه کرد، بخشش و عفوی ندارد
🔸این مورد حقوق اجتماعی است
🔸تفسیر این آیه : اگر کسی وارد صحنه درگیری شد، در همون صحنه او را بزنید
🔸وقتی امنیت نباشه، سرمایه گذاری، درآمد و شغل نیست
🔸مهم تر از همه اینکه آرامش روحی نیست
🔸این مورد خیلی جدی است، فتنه از قتل شدیدتر است
🔸نصر الله خان زرتشتی در تاریخ قتل و غارت کرده
🔸در فتنه دستگاه قضایی حتی اگر اولیای دم ببخشند، نمی بخشد
🔸اینجا نرمی خشونت است و خشونت عین نرمی است
🔸اگر قصاص نشه، آقایی که قصاص نشده، میره چهار نفر دیگه رو هم میکشه
🔸و یا چهار نفر دیگه جرات پیدا می کنند و میکشن
🔸مشرکین از اطراف حرم اخراج شدند، شعاع سی کیلومتری کعبه
🔸می تونستن ایمان بیارن و بمونن
🔸بعضی از قصاص ها، جمعی است
🔸در مسائل جمعی اسلام سخن از عفو نگفته
🔸حقوق جمعی: دزدی اموال مردم، زانی با چهار شاهد
🔸خداوند ستارالعیوب است برای گناهان فردی
🔸حقوق اجتماعی حق مردم است، اگر امام یا حاکم عادل می بخشه، مصلحت می بینه
🔸ممکن است آقای خامنه ای در ایامی خاص عفو کنن
🔸قاتل شهید صیاد شیرازی تواب بود
🔸خالد ابن ولید مساله است، خیلی را کشته بود، پیغمبر او را بخشیدند
🔸شرایط استقرار اسلام، شرایط متفاوتی بود، چاره ای نبود
🔸ولی الان کافری که کشته و مسلمان شده را قصاص می کنند
🔸امام می دانستند که اینها بر شیعیان مسلط می شدند، بنابراین بهشون احسان کردند
🔸تا شیعیان را خیلی اذیت نکنند، ولی در زمان حضرت مهدی اینطور نیست
🔸چون بعد از ایشان دیگه اینها مسلط بر شیعیان نمی شوند
🔸حرمت مسجد الحرام را کسی حق نداره بشکنه
🔸اسلام کسی را مجبور به اسلام آوردن نمی کند
💠 آیه ۱۹۲: َإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
🔸این مورد مربوط به شرایط صدر اسلام است و استقرار اسلام است
🔸در حال حاضر هم در سوریه همین طور شد
🔸مجبور شدند عفو عمومی کنند
🔸اگر دست از شرارت برداشتند اسلام اونها را می بخشد
💠 آیه ۱۹۳: وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ
🔸فتنه یعنی آشوب گری که امنیت مردم را از بین ببرد
🔸جایگاه نظام اجتماعی را پایین می آورد
🔸سرمایه داران خارجی سرمایه گذاری نمی کنند
🔸در ملاحظات جهانی به ضرر کشور تمام می شود
🔸جنگ برای دفع فتنه و جنگ برای دفع جنگ، هر دو مناسب است
🔸برای درمان جنگ بهترین راه جنگ است
🔸منتها زیر نظر انسان عاقل
🔸سازمان ملل در افغانستان با همین دلیل جنگید
🔸اصل حرف درست است، اما اونها دارن سو استفاده می کنند
🔸اسلام میگه ما دنبال جنگ نیستیم، اما وقتی طرف حمله می کند، منطق حکم میکند که بجنگیم
🔸بجنگید تا ریشه فتنه ور افتد، هدف جهاد همین است
🔸دین برای خدا باشد، یعنی عقیده حاکم بر جهان عقیده خدا باشد
🔸اینکه یک قانون بر جهان حکومت کند، اونهم قانون خداست
🔸اگر طرف جنگ را شروع کرد و من درخواست صلح کنم، این یعنی ضعف
🔸کسی که جنگ را شروع کرده باید درخواست صلح کند
🔸کفار اگر میل به صلح کردند، مسلمانان هم باید میل به صلح کنند
🔸مراد از ظالم در عرف: عرف ملاک ثابتی ندارد و درست نیست
🔸ظالم کسی است که گناه کبیره کند و حاضر به دست برداشتن نباشد
🔸خروج از ولایت خدا و انکار آن گناه کبیره است
🔸دشمنی با ظالمین : عدوان گاهی شامل عمل فرد است و گاهی به خود فرد بر می گردد
🔸وقتی فرد خیلی پلید می شود