🔵انواع توجيه گناه 🔷توجيه عقیدتی؛ با اعتقاد به جبر گاهي وقت ها توجيه عقيدتي است. توجيه عقيدتي! مثلاً مي گوييم كه خدا خواسته است. به گردن خدا مي اندازيم. قديمي ها مي گفتند: «جبر». بله! خيلي كارها را خدا مي خواهد. تا خدا اراده نكند و نخواهد كاري... اما دست ما هم هست. بعضي ها مي گويند كه خدا خواسته است. مثلاً مي گويند كه «لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُم» (۲) به بت پرست ها مي گفتند: چرا مجسمه مي پرستيد؟ مي گفتند: خدا مي خواهد. اگر خدا نمي خواست... مثل اينكه يك كسي فحش مي دهد، مي گوييم چرا فحش مي دهي؟ مي گويد كه خدا مي خواهد. اگر نمي خواست لالم مي كرد. 👌بیان مثال در توزیع آب ،حفر چاه آب، ساخت منبع آب، لوله کشی آب با مصرف کننده نیست اما بالاخره در لحظه ي آخر شير را چه كسي باز مي كند؟ چون شير را باز مي كنيم، بايد پول آب را بدهيم. 👈 اگر دو ميليون هم جبر باشد، بالاخره لحظه ي آخر، تو اراده داري يا نداري؟ انسان اراده دارد. 🔹دلایل اختیار دلايل زیادی داريم كه انسان اراده دارد. دلایل قرآنی و حدیثی را فعلا کاری نداریم فقط چهار دلیل فطری قابل فهم برای همه را اشاره میکنیم؛ ➖مرحله شک قبل انتخاب انسان شك دارد يا نه؟ شما هيچ وقت شده است كه شك بكني كه اين كار را بكني يا نه؟ همين كه شك مي كني، پيداست كه اختيار داري. آدم كه شك مي كند كه اين كار را انجام بدهد، بخورم نخورم! بروم نروم! بگويم نگويم! همين كه شك داري، پيداست كه اختيار با تو است. مي تواني بگويي، مي تواني نگويي! پس شك دليل بر اختيار است. ➖ پشیمانی بعد از انجام در عمرتان پشيمان شده ايد يا نه؟ پشيماني دليل بر اين است كه مي توانستم انجام ندهم. چرا انجام دادم! پس پشيماني هم دليل بر اختيار است. ➖ انتقاد از دیگران انتقاد از كسي در عمرت كرده اي يا نه؟ انتقاد كه مي كني، چرا گوشت را سوزاندي؟ چرا اينجا را ساختي؟ چرا اينجا اين حرف را زدي؟ چرا نوشتي؟ چرا به كسي گفته اي يا نه؟ همين كه شما انتقاد مي كني، پيداست اين آقا مي توانست اين كار را انجام ندهد. ➖موعظه دیگران بچه ات را به مدرسه مي فرستي يا نه؟ موعظه مي كني يا نه؟ همين كه بچه ات را موعظه مي كني، تحت تأديب قرار مي دهي كه كسي ادبش كند، يا خودت ادبش مي كني، پيداست بچه مي تواند خوب باشد و مي تواند بد باشد. شما مي گويي اين كار را بكن كه خوب شوي. 🌸شعر اينكه گويي اين كنم يا آن كنم اين دليل اختيار است اي صنم 🔷توجیه سیاسی یکی دیگر از انواع توجیه ها عبارت است از؛ انداختن گناه به گردن افراد بالادستی مثل حکومت،ریس شغلی ، والدین ، همسر و.... به قول معروف «المأمورُ معذور» . اين حرف غلط است. «المأمورُ معذور» يعني چه؟ «لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ» (۳) يعني اگر مخلوقي دستور داد كه دستورش حرام بود، شما حق اطاعت نداريد. «المأمورُ معذور» غلط است. ➖بعضى از آیات قرآن بر مى آید که گناهکاران براى توجیه گناهان خود، در قیامت نیز به امورى متشبث مى شوند، از جمله این که: (پروردگارا! ما از سران و بزرگان خود اطاعت کردیم و ما را گمراه ساختند، و به جاى ما تصمیم گرفتند!)؛ «رَبَّنا إِنّا أَطَعْنا سادَتَنا وَ کُبَراءَنا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلاَ».(۴) 🔷توجيه اجتماعي از شعرهايي كه همه ي ايراني ها تقريباً حفظ هستند. خواهي نشوي رسوا همرنگ جماعت شو! باسمه تعالي: اين حرف غلط است. اگر يك كشتي صد نفري نقص فني پيدا كرد، غرق شد و از اين صدتا مسافر۹۸ نفرشان شنا بلد نبودند و غرق شدند، دو نفرشان شنا بلد هستند، بگويند: داداش ببين! ما صد نفر بوديم، اكثر غرق شدند. بيا ما دو نفر هم غرق شويم. «خواهي نشوي رسوا ...» اصلاً شعر غلط است. «خواهي نشوي رسوا - همرنگ جماعت شو!» پس پيغمبر هم بايد بت پرست بشود. چون مردم مكه همه بت پرست بودند. يعني چه؟ 🔻 ادامه دارد 👇👇 ✅ کانال مسجدالاقصی🔰🔰🔰 @masjedolaghsa