🍃ابوحنيفه پيشواى فرقه حنفى مى گويد: روزى به خانه امام صادق عليه السلام رفتم كه آن حضرت را ملاقات كنم . اجازه ملاقات خواستم ، امام عليه السلام اجازه نداد. 🍃در اين وقت عده اى از مردم كوفه آمدند. امام عليه السلام به آنها اجازه ملاقات داد. من هم با آنها داخل خانه شدم . چون به محضرش رسيدم ، گفتم : - فرزند رسول خدا! بهتر است كسى را به كوفه بفرستيد تا مردم را از دشنام اصحاب حضرت محمد صلى الله عليه و آله باز داريد. 🍃من بيش از ده هزار نفر را مى دانم كه به ياران و اصحاب پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله دشنام مى دهند. 🍃🌸حضرت فرمود: - مردم از من قبول نمى كنند. 🍃گفتم : - چه كسى از شما نمى پذيرد، شما فرزند پيامبر خدا صلى الله عليه و آله هستيد. 🍃🌸امام عليه السلام فرمود: - تو يكى از آنها هستى كه حرفهاى مرا نمى پذيرى . اكنون بدون اجازه داخل خانه من شدى و بدون اجازه من نشستى و بدون اجازه من شروع به سخن نمودى . 🍃🌸سپس فرمود: - شنيدم تو بر مبناى قياس فتوا مى دهى ؟ گفتم : آرى ! 🍃🌸حضرت فرمود: - واى بر تو! نخستين كسى كه در مقابل فرمان خداوند به قياس گرفتار شد، شيطان بود. آن گاه كه خداوند به او دستور داد به آدم سجده كند. گفت : - من سجده نمى كنم . زيرا كه مرا از آتش آفريدى و آدم را از گل و آتش برتر است . بنابراين با قياس نمى توان حق را پيدا كرد. 🍃براى اينكه مطلب را خوب بفهمى از تو مى پرسم : - اى ابوحنيفه ! به نظر شما كشتن كسى به ناحق مهمتر است يا زنا؟ 🍃گفتم : كشتن كسى به ناحق ، فرمود: - پس چرا براى اثبات قتل ، خداوند دو شاهد قرار داده و در زنا چهار شاهد؟ آيا اين دو تا را به يكديگر مى توان قياس نمود؟ 🍃گفتم : نه ! فرمود: بول كثيف تر است يا منى ؟ گفتم : بول . 🍃فرمود: پس چرا خداوند در بول دستور مى دهد وضو بگيريد و در منى غسل كنيد؟ آيا اين دو را مى توان به يكديگر قياس كرد؟ گفتم : نه ! 🍃فرمود: آيا نماز مهمتر است يا روزه ؟ گفتم : نماز. 🍃فرمود: پس چرا بر زن حائض قضاى روزه واجب است ولى قضاى نماز واجب نيست ؟ آيا اينها را به يكديگر مى توان قياس نمود؟ گفتم : نه ! 🍃فرمود: آيا زن ضعيف تر است يا مرد؟ گفتم : زن . 🍃فرمود: پس چرا خداوند در ارث براى مرد دو سهم قرار داده و براى زن يك سهم ؟ آيا اين حكم با قياس درست مى شود؟ گفتم : نه ! 🍃فرمود: چرا خداوند دستور داده است كه اگر كسى ده درهم دزدى كند بايد دست او قطع شود ولى اگر كسى دست كسى را قطع كند، ديه آن پانصد درهم است ؟ آيا اين حكم با قياس سازگار است ؟ گفتم : نه ! 🍃فرمود: شنيده ام در تفسير اين آيه كه خداوند مى فرمايد: - ((ثم لتسئلن يومئذ عن النعيم )) ، يعنى روز قيامت درباره نعمتها از شما پرسيده خواهد شد. گفته ايد منظور از نعمتها، غذاهاى لذيذ و آبهاى خنك در تابستان مى خورند، مى باشد. گفتم : آرى ! من اينطور معنى كرده ام . 🍃فرمود: اگر كسى تو را دعوت كند و غذاى لذيذ و گوارا در اختيار تو بگذارد، پس از آن بر تو منت گذارد، درباره چنين آدمى چگونه قضاوت مى كنى ؟ گفتم : مى گويم آدم بخيلى است . 🍃فرمود: آيا خداوند بخيل است (در روز قيامت راجع به غذاها و آبهايى كه به ما داده ، مورد سوال قرار دهد؟). گفتم : پس مقصود از نعمتهايى كه خداوند مى فرمايد انسان درباره آن مورد سؤ ال قرار مى گيرد چيست ؟ ❣فرمود: مقصود نعمت دوستى و محبت ما خاندان پيامبر است . اللهم عجل لولیک الفرج https://eitaa.com/joinchat/2776694803Cd161204d6d