💢گزارش اجمالی؛ 📌درس خارج فقه نظام‌های اسلامی 💠موضوع: فقه فضای مجازی 🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده، در درس خارج فقه نظام‌های اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد: 📝 عضویت در پیام‌رسان، شبکه، کانال، سایت‌های مختلف مجازی چه نوع حکمی دارد؟ 🔹ما به نحو قضیه خارجیه نمی‌توانیم تعیین کنیم که هرکدام چگونه است، بلکه به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه می‌کنیم که به تعبیر میرزای نائینی بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است. لذا بالوصف باید تعیین کنیم چه کارهایی در شبکه‌های مجازی، مجاز شمرده می‌شود. 🔻محتویات فضای مجازی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد : 📝 مثبت(مفید): 🔹محتواهای مفید دینی مانند عقائد، احکام و اخلاق صحیح دینی 🔹محتواهای مفید علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... و سرگرمی‌های مناسب از لحاظ آموزندگی و نداشتن جنبه‌های منفی 📝 منفی(مضر): 🔹مروج منکرات دینی، اخلاقی، اجتماعی و... 🔹سرگرمی‌های مضر، غفلت آفرین، لغو و بیهوده 🔻برای رسیدن به حکم در این سؤال از روش‌های زیر استفاده می‌کنیم: الف) قاعده «حرمة التعرب بعد الهجرة» 🔹در احادیث فراوانی تعرب بعد الهجرة را به عنوان یکی از کبائر هفت‌گانه بیان نموده‌اند و از این احادیث حرمت بیرون کشیده می‌شود. 🔹تعرب بعد الهجرة در زبان فقها به معنای مهاجرت از سرزمینی که می‌تواند احکام اسلامی و معارف دینی را بیاموزد، واجبات شرعیه را انجام دهد و محرمات را ترک کند به سرزمینی که نمی‌تواند مقداری یا همه احکام را انجام دهد یا بیاموزد. 🔹تعرب بعد الهجرة به زبان دیگر اقامت در بلادی که دین و دینداری انسان در آن نقصان پیدا می‌کند را می‌گویند. 🔹در مورد فضای مجازی نیز این قاعده برقرار است و اگر هر قسمت از فضای مجازی باعث تعرب بعد الهجرة بشود آن قسمت حرام است. ب) حرمت حفظ کتب ضلال 🔻براساس این سه دلیل به حرمت حفظ کتب ضلال می‌رسیم: 🔹حکم عقلی که مادةالفساد باید از بین برود. 🔹آیات قرآن ﴿ومن الناس من یشتری لهو الحدیث لیضل عن سبیل الله﴾(لقمان/6) 🔹روایات مختلفه که تا حد سوزاندن برای از بین بردن کتب ضلال در احادیث ما آمده است. 📝 صاحب عروة در حاشیه‌ای که بر مکاسب دارد می‌فرماید: «مقتضای ادله‌ای که در این باب وجود دارد از بین بردن تمام چیزهایی است که باعث گمراهی می‌شود و کتاب هیچ خصوصیت خاصی ندارد. در نتیجه هر شیء دیگری که شأنیت اضلال داشته باشد حفظ آن حرام است مثل مزار، مقبره، مدرسه و...» 📝 کتاب برای مثال است نه انحصار و این قاعده در مورد فضای مجازی نیز پاسخگوست. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com📌