✅ اصل اولی در امور جوانحی این است تا در ظاهر نیاید خدا عقاب نمی‌کند 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» بیان داشت؛ 📖 قاعده اولیه این است که امور درونی محکوم به احکام الزامی وجوب و تحریم نمی‌شوند. شاید در پس‌زمینه ذهن بعضی فقها این بوده که خیلی هم به احکام الزامی اینجا نمی‌پردازند. 💢 این نظریه که شاید در عمق ذهن بعضی فقها باشد می‌تواند مستند به شواهدی شود؛ 🔹 شاهد اول: مجموعه اخباری است که می‌گوید «مَنْ هَمَّ بِسَيِّئَةٍ لَمْ تُكْتَبْ عَلَيْه‏». روایات متعدد و معتبری که دال بر این هستند که قصد گناه عقاب ندارد. 🔹 شاهد دوم: روایات رفع عن امتی تسع یا خمس یا ست که چند طایفه است. 🔹 شاهد سوم: گروه سوم ذیل احادیث رفع است ولی تعبیر الغاء خصوصیت نیست و فراتر از آن است. 🔹 شاهد چهارم: یک نوع ارتکاز متشرعه بر این است که آن امور قلبی عقاب ندارد. این هم ادعایی است که امور قلبی مخصوصاً صفات الزامی در آن نیست. 🔹 شاهد پنجم: این‌ها چون مرز اختیاریت و غیر اختیاریتش خیلی درهم‌تنیده است مناسبات حکم و موضوع اقتضا می‌کند الزامی در آن نباشد. 📖 اصل در این استدلالات این است که امور جوانحی تا در ظاهر نیاید خدا عقاب نمی‌کند. هر جایی باید دلیل محکمی داشته باشد و الا اصل عدم الزام است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22949 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com