بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره واقعه آیات 77 تا 80 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ (٧٧) كه يقيناً اين قرآن، قرآنى است ارجمند و باارزش؛ فِي كِتٰابٍ مَكْنُونٍ (٧٨) [كه] در كتابى مصون از هر گونه تحريف و دگرگونى [به نام لوح محفوظ جاى دارد ] لاٰ يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ (٧٩) جز پاك شدگان [از هر نوع آلودگى] به [حقايق و اسرار و لطايف] آن دسترسى ندارند تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعٰالَمِينَ (٨٠) نازل شده از سوى پروردگار جهانيان است نکته ها: ظاهراً مراد از «كتاب مكنون»، همان لوح محفوظ است، زيرا در سوره بروج آمده: «بل هو قرآن مجيد فى لوح محفوظ»(61) و در اين سوره مى خوانيم: «انّه لقرآن كريم فى كتاب مكنون» در قرآن، خداوند و آنچه مربوط به اوست، به صفت «كريم» متّصف شده اند: خداوند، كريم است. «ما غرّك بربّك الكريم»(62) قرآن، كريم است. «انّه لقرآن كريم»(63) رسول خدا، كريم است. «و جاءهم رسولٌ كريم»(64) واسطه نزول وحى (جبرئيل)، كريم است. «انه لقول رسول كريم»(65) حضرت على عليه السلام در خطبه 152 نهج البلاغه، اهل بيت را «كرائم القرآن» مى نامد. انسان نيز به عنوان برترين مخلوق الهى، مورد كرامت است. «و لقد كرّمنا بنى آدم»(66) تلاوت الفاظ و فهم لغات قرآن، براى همه ممكن است، امّا تماس با روح قرآن، طهارتى مخصوص مى خواهد. «ليذهب عنكم الرّجس اهل البيت و يُطهّركم تطهيرا»(67) لذا نفرمود: «لا يقرئه و لا يفهمه الاّ المطهّرون» بلكه فرمود: «لا يَمسّه الاّ المطهرون» و تماس، معناى خاص دارد. چنانكه در روايت آمده است: تنها مقرّبان درگاه الهى با قرآن تماس پيدا مى كنند.(68) قرآن، كريم است، زيرا: سرچشمه آن از لوح محفوظ و كتاب مكنون است. «فى كتابٍ مكنون» واسطه آن، فرشتگان و پيامبر و اهل بيت عليهم السلام، همه مطهّرند. «لا يمسّه الا المطهّرون» و هدف آن تربيت جهانيان است. «تنزيل من ربّ العالمين» قرآن، مطهّر است، «صُحفاً مطهّرة»(69) و تنها پاكان مى توانند آن را مس كنند. «لا يمسّه الاّ المطهّرون» قرآن، چنان نيست كه دشمنان آنان را توصيف مى كردند. نه خيالپردازى ذهن پيامبر است، «تُملى عليه»(70) نه افسانه و غير واقعى، «ان هذا الاّ اساطير الاولين»(71) نه آموخته هايى از ديگران، «يُعلّمه بشر»(72) و نه كار گروهى هم فكر، «أعانه عليه قوم آخرون»(73)، بلكه از جانب پروردگار جهانيان براى رشد انسان نازل شده است. «تنزيل من ربّ العالمين» قرآن، كليد كرامت و عزّتِ فرد و جامعه است. نگاه به آن، تلاوت آن، تدبّر در آن، حفظ آن، استدلال به آن و پندگيرى از آن مايه ى رشد و كرامت انسان است. «انّه لقرآن كريم» قرآن، در مسائل فردى، خانوادگى، اجتماعى، اقتصادى، سياسى، عبادى، نظامى، اخلاقى، اعتقادى، تربيتى و فرهنگى، به انسان نور و روشنايى مى دهد. «انّه لقرآن كريم» در قرآن، حرف سست، زشت، ناموزون و دور از منطق نيامده است. «انّه لقرآن كريم» ----- 61) بروج، 21 - 22. 62) انفطار، 6. 63) واقعه، 77. 64) دخان، 17. 65) تكوير، 19. 66) اسراء، 70. 67) احزاب، 33. 68) تفسير درّالمنثور. 69) بيّنه، 2. 70) فرقان، 5 . 71) انعام، 25. 72) نحل، 103. 73) فرقان، 4. بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر