✅✅✅✅✅
خلاصه
مقدمه_ مزاج شناسی
ما در طب راه های تشخیص زیادی داریم که بفهمیم « ریشه ی بیماری از کجاست » .
امروزه راه های تشخیص زیادی وجود دارد . یکی از این راه ها « آزمایشگاه » است .
طب مدرن برای تشخیص راهی جز « آزمایش » ندارد البته از روی آزمایش هم چیز زیادی فهمیده نمی شود چون طب غربی نگاه اخلاطی و مزاجی ندارد .
یکی دیگر از راه های تشخیص « ظاهر بدن » است مثل کف دست ، ناخن، نبض ، عنبیه ، زبان و ...
تنها راه تشخیصی که اهل بیت علیهم السلام در روایات مطرح کرده اند « مزاج شناسی » است .
در زمان قدیم روی مزاج شناسی تمرکز و کار می کردند و مسلط می شدند و با همین مزاج شناسی سخت ترین بیماری ها را درمان می کردند .
در طب جدید با وجود امکانات پیشرفته و راه های تشخیص زیاد اما « درمانی » وجود ندارد .
در باب مزاج شناسی روایتی از امام صادق علیه السلام داریم که :
«معرفت نفس یعنی شاخت طبایع ، ارکان و ستون هایی که وجود انسان روی آن ها بنا شده است .»
این تنها روایتی از اهل بیت علیهم السلام است که در آن توضیح داده اند که « معرفت نفس » چیست .
سایر روایات اهل بیت علیهم السلام در مورد «اهمیت معرفت نفس » است نه « چیستی معرفت نفس »
پس معرفت نفس که این قدر در دین ما به آن تاکید شده یعنی « مزاج شناسی »
پس اهل بیت علیهم السلام روی مزاج شناسی کار می کردند .
سایر روش های تشخیص علاوه بر این که «جامعیت » ندارد ، « قطعی» هم نیستند و می توانند ما را به اشتباه بیندازند .
خداوند متعال برای شناخت بیماری علایمی را در بدن انسان قرار داده:
« درد» یکی از نشانه های بیماری است . ما بر اساس « نوع درد » ، مزاج و خلط را تشخیص داده و سپس درمان می کنیم .
« تغییر رنگ » هم از جمله نشانه های وجود بیماری است ؛ تیرگی رنگ پوست ، رنگ جوش ، رنگ لب ، رنگ زیر چشم و ...
« وجود ورم » در جاهای مختلف بدن نشانه وجود بیماری است .
« صداهای بدن » نشان دهنده وجود بیماری در بدن است ؛ صدای زانو ، صدای معده و ...
« چرک » « خون ریزی » « گرفتگی » همه علایم بیماری هستند .
این ها همه علایمی هستند که خداوند در بدن ما قرار داده که نیاز به « آزمایش » و بقیه ی راه ها نداشته باشیم .
✅✅✅✅✅