🛑📢نمایش گوشهای از مصیبتهای «شیمیایی»
🔰 رنجنامهای در وصف مردم سردشت
🖊حمیدرضا خردمندنیا نوشت:
🔹 درخت گردو پنجمین اثر ساختهی محمدحسین مهدویان است که شباهت هایی به برخی از آثار قبلی او دارد. مهدویان ثابت کرده است که موضوع فیلمنامه برایش اهمیت بهسزایی دارد و تمامی فیلمنامههایش تلاشی است در جهت معرفی قهرمانان ملی و یا صحبت از آسیب های اجتماعی. البته او در تنها اثرش که به آسیبی اجتماعی پرداخته بود(لاتاری) هیچ نشانهای از سیاهنمایی و توصیف اغراقگونه ماجرا به سیاق باقی فیلمهای به ظاهر اجتماعی سینما در فیلمش دیده نمیشد، البته او در این اثر نیز سعی کرد قهرمانی ملی هرچند ناشناخته را معرفی کند.
🔹روایت قصهی درخت گردو طبق داستان زندگی یک قهرمان واقعی جلو میرود، روایتی که مهدویان تلاش کرده تا مثل باقی موضوعات تاریخی نهایت وفاداری به اصل ماجرا را حفظ کند؛ البته این به معنای این نیست که ما شاهد مستند باشیم، مهدویان از پس دراماتیزه کردن قصه به خوبی برآمده است.
🔹بازی های درخت گردو به شدت قوی از کار درآمده اند، پیمان معادی در نقش «قادر» میتواند سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کند، مینا ساداتی هم در اولین تجریه کار با مهدویان درخشید و هم بازی خوب و باورپذیری داشت و هم با خواندن نریشن بر روی فیلم نقش موثری را ایفا کرد. این فیلم شاید بتواند یک بازیگر آینده دار را به سینمای ایران معرفی کند، مینو شریفی در نقش «مریم»، همسر
«قادر» فراتر از حد انتظار ظاهر شد.
🔹مهدویان بار دیگر ثابت کرد که نقش دوربین در فیلمهایش بسیار مهم است. او برای سه بازه زمانی فیلمش سه قاب مختلف را انتخاب کرده است که این کار در سینمای ایران در نوع خود کمنطیر است. او مانند ایستاده در غبار از فرمت ۱۶ میلیمتری و کاور کاهی رنگ برای صحنه های تاریخی دهه ۶۰ استفاده کرد تا هم ارتباط مخاطب با آن سال ها زیاد شود و هم ضعف های احتمالی صحنه را بپوشاند. هرچند این قاب از تصویر را سینمای مدرن امروز به رسمیت نمیشناسد. او قصهی فیلم در دهه ۸۰ را با فرمت ۳۵ میلیمتری تصویربرداری کرده است و برای به تصویرکشیدن رویدادهای زمان حال را از فرمت دیجیتال کمک گرفته است.
🔹نقش مدیر فیلم برداری مهدویان در گیرایی و تاثیرگذاری و ارتباط زیاد مخاطبان با فیلم انکار ناپذیر است، هادی بهروز در مصاحبهای با تسنیم درباره سبک خاص فیلم برداریاش میگوید:
«قطعاً ایده فیلمبرداری ما از گروه روایت فتح گرفته شده است. اگر به فیلمهای روایت فتح دقت کرده باشید، در صحنههایی که به وسیله لنز واید گرفته شده است رزمندگان همه دعا میخوانند و شعار میدهند و الله اکبر میگویند؛ اما به محض اینکه دوربین دورتر میشود و با لنز تله از دور فیلمبرداری میکنند، واکنشها واقعی میشود.»
🔹روزهای هفتم و هشتم تیرماه ۱۳۶۶ به دنبال بمباران شیمیایی شهر سردشت، ۱۱۰ نفر شهید و ۵۰۰۰ تن مجروح شدند، مجروحیتی که هنوز هم هنوز دست از سر مردم سردشت برنداشته است و خیلی از آن ها از حق تنفس هم محروم هستند. «درخت گردو» میتواند ادای دینی به مردم نجیب و رنج کشیدهی سردشت باشد.
#جشنواره_فیلم_فجر
#خوراک_تحلیلی_وخبری ویژه ی نخبگان، اساتیددانشگاه وتحلیلگران👇
#کانال_میثاق_در_نرم_افزار_eitaa 🇮🇷
🆔
https://eitaa.com/mesagh