خطبه های نماز جمعه شاهدیه ۱۰ / ۱۰ / ۱۴۰۰ خطبه اول بحث ما در باره خطابات قرآن کریم بود. از جمله آیاتی که عموم مردم را مورد خطاب قرار داده است آیه ۲۳ سوره مبارکه یونس است که می فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَىٰ أَنفُسِكُم مَّتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» . گفتیم در این آیه شریفه به سه پیامد ظلم اشاره شده است. اول این بود که ظلم قبل از آنکه به دیگری ضرر بزند به خود انسان آسیب می رساند. دوم این بود که تنها منفعتی که نصیب ظالم می شود متاع ناچیز دنیا است و از بهره های با دوام آخرت محروم می شود. سوم پیامد اخروی ظلم است که می فرماید: «ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» . عاقبت زندگی انسان مرگ، و رسیدن به پاداش و یا کیفر اعمالی است که در این دنیا انجام داده است. و لذا روز قیامت را یوم الجزاء نامیدند. روزی که انسان پاداش و کیفر اعمالش را می بیند. « يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ » حتی ذره‌ای از خیر و شر انسان در این جهان گم نمی شود. همه را در روز قیامت می بیند. هم پاداش و کیفرش را می بیند و هم خود عملش را، و این همان تجسم عمل است. ظالم در روز قیامت هم کیفر قرار دادی ظلمش را می بیند و هم کیفر طبیعی اعمالش را و هم کیفر ذاتی آن را می بیند. چون اعمال انسان یک ظاهری دارد و یک باطنی. ظاهر آن را همه بینند ولی باطن آن را افراد حقیقت بین می بینند. قرآن کریم در باره حرام خوری عالمانه و عامدانه چنین می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا». نساء / ۱۰ ظاهر غذای حرام ممکن است لذیذ و شیرین و خوش رنگ باشد ولی باطن آن آتش سوزان است. بسیاری از حرام خواران عالم این آتش را نمی بینند و فرادای قیامت است که پ شعله های سوزان آن را مشاهده می کنند. @mesbah_jome