مشکات
#شخصیت_حضرت_فاطمه_زهرا_س #در_اندیشه_شهید_مطهری۲ #مقام_کشف_و_شهود حضرت فاطمه (س) 💠پس از پیامبر باب
۳ ☀️در آیه تطهیر می خوانیم : خدا چنین اراده کرده است و می کند که از شما اهل بیت پلیدی را زایل کند، پاک و منزه تان بدارد و «یطهرکم تطهیرا» شما را به نوع خاصی تطهیر و پاکیزه کند، تطهیری که خدا ذکر کرده، 👌 🌛و آن تطهیر عرفی و طبی نیست که منظور این باشد که بیماری ها را از شما زایل کرده و میکروب ها را از بدن شما بیرون می کند.❌ البته این ها هم مصداق تطهیر هستند، ولی مسلم تطهیری که این آیه بیان می کند، 🔅 در درجه اول از آن چیزهایی است که خود قرآن آن ها را می داند. در قرآن یعنی هر چه که قرآن از آن نهی می کند، هر چه که شمرده می شود، می خواهد؛ گناه اعتقادی باشد یا گناه اخلاقی و یا گناه عملی. این ها رجس و پلیدی است.✅ این است که می گویند مفاد این آیه، اهل بیت یعنی منزه بودن آن ها از هر نوع آلودگی است. ✅ 👈فرض کنید ما نه از شیعه و نه از اهل سنت هستیم، یک مستشرق مسیحی که از دنیای مسیحیت آمده و می خواهد ببیند کتاب مسلمین چه می خواهدبگوید. 🌛این جمله را در قرآن دیده و بعد به سراغ تاریخ و سنت و حدیث مسلمان ها می رود، می بیند نه تنها آن فرقه ای که شیعه نامیده می شوند و طرفدار اهل بیت هستند بلکه آن فرقه های دیگر هم در معتبرترین کتاب هایشان هنگام بیان شان نزول آیه، آن را در وصف اهل بیت پیغمبر(ص) دانسته اند 🌱 و هر دو مذهب می  گویند آیه در شان این بزرگواران نازل شد، علی (ع)، حضرت زهرا(س)، حضرت امام حسن(ع، امام حسین(ع) و خود رسول اکرم (ص).✅ 🍂 در احادیث اهل تسنن آمده است که وقتی این آیه نازل شد، ام سلمه که یکی از زن های پیغمبر است می آید خدمت حضرت و می گوید یا رسول ا...! آیا من هم جزو اهل بیت شمرده می شوم یا نه؟ پیامبر(ص) می فرماید: تو اهل خیر هستی ، ولی جزو این ها نیستی. 👌آیه (تطهیر) بالاتر از مدح است، می خواهد مسئله تنزیه آ ن ها از گناه و معصیت را بیان کند. 🌷مفاد این آیه غیر از مفاد آیات ماقبل و مابعد آن است. 🍃در این جا مخاطب اهل البیت است و در آیات قبل زنان پیامبر(ص) . 🌿در این جا ضمیر مذکر است و در آن جا ضمیر مونث. 🌾 ولی همین آیه ای که مفاد آن ، اینهمه با ماقبل و مابعدش مختلف است، در وسط آن آیات گنجانده شده مثل کسی که در بین صحبتش مطلب دیگری را می گوید و بعد رشته سخنش را ادامه می دهد. 🌛این است که در روایات ما ائمه (ع) خیلی تاکید دارند که آ یات قرآن ممکن است ابتدایش در یک مطلب باشد، وسطش در مطلب دیگر و آخرش در یک مطلب سوم. این که برای تفسیر قرآن این قدر اهمیت قائل شده اند برای همین است. 🌻نه تنها روایات و ائمه ما گفته اند که 🔅«انما یریدالله لیذهب عنکنم الرجس...» (احزاب/۳۳) 🔅 با ماقبل و مابعدش فرق دارد و مخاطب و مضمونش غیر آن ها (زنان پیامبر) است. بلکه اهل تسنن نیز همه، این مطلب را روایت کرده اند.✅ 📚 ۱_امامت و رهبری، ص ۱۵۶ ۲_نهج الحیاة، ص ۱۵۸ ادامه دارد... 💞 @beheshtekhanevadeh