اشکال دوم‌دوستان به بحث ناصبی ♦️ يَقُولُ‏ لَيْسَ النَّاصِبُ مَنْ نَصَبَ لَنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لِأَنَّكَ لَا تَجِدُ أَحَداً يَقُولُ أَنَا أُبْغِضُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ لَكِنَّ النَّاصِبَ مَنْ نَصَبَ لَكُمْ وَ هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَلَّوْنَا أَوْ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِنَا وَ قَالَ ع مَنْ أَشْبَعَ عَدُوّاً لَنَا فَقَدْ قَتَلَ وَلِيّاً لَنَا.)1 🔸معلّى بن خنيس گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه ميفرمود: كسى نيست كه با ما خاندان جملگى دشمنى ورزد، چون نميتوانى فردى را پيدا كنى كه آشكارا بگويد: «من با محمّد و آل محمّد دشمن هستم»، و لكن «ناصب» كسى است كه در مقابل شما قد علم كند، در حالى كه ميداند شما دوستداران ما هستيد و يا دشمن دشمنان ما ميباشيد، و امام عليه السّلام فرمود: شخصى كه شكم يكى از دشمنان ما را سير گرداند چنان است كه يكى از دوستان ما را كشته باشد. 👇جواب👇 روایت فوق می فرمایند: کسی که با شیعیان دشمن باشد به دلیل تشیع شیعیان ناصبی است و دوستان از این روایت حکم کردند که تمام اهل سنت ناصبی هستند: 👈اگر به متن روایت شریف دقت کنید: هُوَ يَعْلَمُ أَنَّكُمْ تَتَوَلَّوْنَا أَوْ تَتَبَرَّءُونَ مِنْ أَعْدَائِنَا زمانی دشمنی شخصی با شیعیان دلیل بر ناصبی بودن وی می شود که دشمنی وی بخاطر تشیع آن شیعه باشد و الا اگر کسی با یک شیعه ای دشمن باشد به خاطر مسائل مالی یا به خاطر مسائل اختلافی سیاسی و قومی و قبیله ای که دلیل بر نصب او نمیشود به قید هو یعلم انکم تتولونا دقت کنید. ➖قرینه این برداشت بنده سخن مرحوم کاشف الغطاء علیه الرحمه است👇 ♦️الناصب و هو الذي يتظاهر بعداوة أهل البيت (ع) أو لمواليهم لاجل متابعتهم لهم و في حاشية المدقق النواصب الذين ينصبون العداوة لاهل البيت (ع) و لو نصبوا لشيعتهم لانهم يدينون بحبهم فكذلك)2 🔸ناصبی کسی است که یا عداوت اهل البیت علیهم السلام را داشته باشد یا عداوت یکی از شیعیان اهل البیت علیهم در حاشیه مدقق نقل شده است که نواصب کسانی هستند که دشمنی با اهل البیت علیهم السلام دارند و اگر دشمنی با شیعیان داشتند باشند به خاطر دوستی شیعیان نسبت به ائمه علیهم السلام است 👇مرحوم مجلسی علیه الرحمه👇 ♦️و يظهر من بعض الأخبار بل من كثير منها أنّهم في الدنيا أيضا في حكم الكفّار، لكن لمّا علم اللّه أنّ أئمّة الجور و أتباعهم يستولون على الشيعة و هم يبتلون بمعاشرتهم، و لا يمكنهم الاجتناب عنهم و ترك معاشرتهم و مخالطتهم و مناكحتهم أجرى اللّه عليهم حكم الإسلام توسعة)3 مرحوم مجلسی در ذیل روایت شریف بیان می دارند: از برخی از روایات برداشت می شود که مخالین در دنیا حکم کفار را دارند ولی بخاطر اینکه خداوند متعال می دانست ائمه جور و سلاطین بر شیعه سیطره پیدا میکند و شیعیان بالاجبار باید با آنان معاشرت بکند و اجتناب و ترک معاشرت و نکاح و هم زیستی با مخالفین ممکن نیست خداوند متعال بر مخالفین حکم اسلام وارد کرده است. 👈مرحوم ملا محسن فیض کاشانی: ذیل این روایت نصب را بر عداوت ترجمه میکند و شامل همه مخالفین نمیداند)4 👇 نکته👇 ناگفته نماند خلاف این نظر نیز: توسط دو نفر از محدثین متاخر را دیدم: 1: مرحوم شیخ یوسف بحرانی در حدائق الناظره)5 2: مرحوم سید نعمت الله جزائری در کشف الاسرار)6 با اندک اختلافی باهم 📚منابع: 1: معاني الأخبار 365 2: شرح طهارة قواعد الأحكام ج 1 ص280 3: بحار الأنوار ج‏8 ص 368 4: الوافي، ج‏2 ص230 5: الحدائق الناضرة ج :18 ص 158 6: كشف الأسرار ج‏2، ص: 177 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi