❇️انتخابات؛ حق یا تکلیف«۲» 🔸از منظر شرع و با نگاه به دستورات دینی، انتخابات فرصتی برای ارجاع امانت به اهلش می‌باشد. در آیۀ ۵۸ سورۀ مبارکۀ نساء، خداوند دستور به بازگرداندن امانت‌ها به اهل آن داده است: «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا»؛ بی‌تردید، حکومت اسلامی مهم‌ترین امانت و از بهترین نعمات الهی است که جز افراد صالح، شایسته نیست کسان دیگری بر مصدر امور آن بنشینند. در زمانی که از فیض حضور معصوم محرومیم، عقلانی‌ترین راهکار، برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه است. با سازوکاری که در قانون تعریف شده است، انتخابات زمینۀ مناسبی را برای ورود صالحان و گزینش اصلح از بین آنها توسط مردم فراهم آورده است؛ بنابراین، حضور در انتخابات عمل به این دستور دینی برای برگرداندن امانت حکومت به دست صالحان امت است. با این بیان، دو مقولۀ «حق» و «تکلیف» را باید دو روی سکۀ انتخابات در جایگاه اجتماعی دانست. از یک سو، انتخاب فرد یا افرادی که بتوانند مصالح جامعه را تأمین کرده و تدبیر امور کشور را به بهترین شکل ممکن به دست بگیرند، حقی است (شخصی) که تمامی آحاد جامعه از آن برخوردارند و می‌بایست یکدیگر را نیز از این حق (اجتماعی) برخوردار سازند. از سوی دیگر، شرکت در انتخابات، از آنجا که موجب تقویت نظام اسلامی در برابر چشم دشمنان شده و عدم توجه به آن، باعث تضعیف نظامی می‌شود که داعیه‌دار اسلام است، تکلیفی شرعی و الهی است. ┄┅┅❀💠🇮🇷💠❀┅┅┄ @moasherin