حجتالاسلام والمسلمین محمدزمانی در گفتوگو با مباحثات:
✔️ حوزه علمیه هیچ برنامهای برای ساماندهی عزاداری و مداحی ندارد
✔️ مراقب باشیم عزاداریهایمان سکولار نباشد
🔸 مرز بین خرافات و بدعت با شعائر واقعی حسینی محور اصلی گفتوگویی بود که با حجتالاسلام والمسلمین جواد محمدزمانی نویسنده و شاعرآیینی و رئیس انجمن شاعران آیینی داشتیم. وی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر تهران و دارای تحصیلات حوزوی خارج فقه و اصول و همچنین کارشناسی ارشد از دانشگاه ادیان و مذاهب است.
🔹 اول باید بررسی کنیم که آیا نفس ابداع و نوآوری در عزاداری ایراد دارد یا خیر؟ ما میدانیم که شیوههای عزاداری در طول تاریخ متفاوت بوده است؛ مثلاً در یک دوره به نخلگردانی اهمیت داده میشده و یا در یک دوره، رکن مجالس عزاداری تعزیهخوانی بوده است و... از جملهٔ این عزاداریها پیادهروی اربعین است که در دورههای قبل هم وجود داشته؛ ولی در دورهی ما پررنگ شده است و جمیعت چند میلیونی در آن شرکت میکنند.
🔹 یک مشکل اساسی داریم و آن این است که ما یک مرکز دیدهبان و یک رصدگر آیینهای عزاداری نداریم که در طول سال تحولات عزاداری را رصد کند و نقاط قوت و ضعف را شناسایی کرده و هشدار دهد و خطرات و آسیبها را به جامعه اعلام کند. بخشی از این دیدهبانی بر عهدهٔ حوزه علمیه است؛ در حالیکه حوزه علمیهٔ ما هیچ برنامه جامعی برای مسألهٔ عزاداری نداشته و هیچگونه سرمایهگذاری کلانی برای این عرصه نداشته است؛ آنچه انجام شده، بیشتر اعزام مبلغ بوده.
🔹 باید مراقب باشیم هیئتها و عزاداریهای ما به نحو سکولار نباشد. رکن اصلی جریان سکولار در هیئتها، تبلیغ عزاداری غیرمعرفتافزا است؛ یعنی عزاداریای صرفاً عاطفی و خالی از عناصر دیگر که در واقع، با اهداف و انگیزههای عاشورا مخالف است. چنین جریاناتی به شکل سرسختی با تطبیق عاشورا با مباحث اجتماعی و سیاسی مبارزه میکنند و از بازشناخت شمرهای زمان پرهیز دارند و میخواهند یک عزاداری بیروح و بیخاصیت که هیچوقت به پدیدهای مثل انقلاب اسلامی نینجامد را ترویج کنند.
🔹 باید بین دو چیز تفکیک قائل شویم؛ یکی سیاسیکاری و و تفکر جناحی و دیگری نگاه سیاسی به معنای اعمِ آن؛ یعنی شناخت خطوط کلی. وقتی من میگویم هیئتها باید سیاسی باشند به این معنا نیست که روی زید و عمر بحث کنند؛ بلکه به این معناست که ما باید با تأسی از وقایع عاشورا خط حق و باطل روزگار خودمان را بشناسیم. این قابل انکار نیست که رژیم کودککُش اسرائیل، همان خط بنیامیه را دنبال میکند و مصداق شمر زمان و قاتلین حضرت علیاصغر میباشد. آیا ما نباید این را ما به مردم اعلام کنیم؟ آیا نباید موضع خودمان را نسبت به انقلاب، شهدا، امام و خط انقلاب اسلامی نشان بدهیم؟
🔹 قبل از انقلاب چقدر ارزش اخلاقی درجامعه وجود داشته است؟ آن زمان، بزهکاری و دزدی و فساد خیلی بیشتر از الآن بوده؛ به برکت انقلاب، این آسیبها کمتر شده است. البته این به معنای فقدان ضعف نیست؛ ضعفهای اخلاقی درجامعه وجود دارد؛ اما اگر به صورت کلی نگاه کنیم، میبینیم که ارزشها پررنگ شدهاند. قبل از انقلاب شما جوان هفده هجده سالهای را پیدا نمیکردید که عاشق رفتن به اعتکاف و جلسات عزاداری باشد.
لینک مطلب در سایت مباحثات👇👇👇
http://mobahesat.ir/16723
🔻🔻🔻
@mobahesat