*️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️ (جلسه14- قسمت دوم) 🔷چنانکه در روایت از حضرت مولا امیرالکونین علی (علیه السلام) که در ابتدای بحث اشاره شد، أمثال با «ال» شمول به کار برده شده «ضُرِبَ فِيهِ الْأَمْثَال» که دلالت دارد بر شمولیتِ انواع متکثر و صور مختلف و مراتب متفاوتِ أمثال در آیات حضرت قرآن. ⏪ آن حقیقت بسیطی که تمامی آیات حضرت قرآن در نقطه وحدت،‌ در مقام معرفی، هدایت و دلالت خلق به آن هستند، أجّل و أعظم از آن است که با استعمال لفظی واحد ،‌ خلق بتوانند به معرفت آن راه یابند، لذا جميع امثال و اشارات براي دلالت به ساحت آن حقيقت ، قرار داده شده است. ▫️بدین سبب ذات اقدس اله می فرماید : «و لَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ» (سوره زمر، آیه ۲۷). ✔️بدین معنا که ضرب أمثال به معنا الاتم، در آیات حضرت قرآن به ظهور رسیده است. ⏹گرچه تمامی این أمثال و تشبیهات نیز نمی توانند دلالت أحاطه ای به آن حقیقت أعظم و أجلّ‌ داشته باشند و هر کدام بر وجه ای از وجوه و شأنی از شئون دلالت دارد. ☑️چرا که أمثال صور مختلف دارند و هر مَثَلی به اندازه سعه ی خویش می تواند دال بر حقیقت باشد. لذا «کلّ مَثَل» و «الأمثال» باید ضرب و بیان شود تا «يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ». 🖋 ادامه دارد ... *️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️ *️⃣◻️*️⃣◻️*️⃣◻️ کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا و سروش http://telegram.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup http://sapp.ir/mobahesegroup https://www.instagram.com/mobahesegroup2