ا⬜️⚜️⬜️⚜️⬜️⚜️ ا◻️⚜️◻️⚜️ ا◽️⚜️ (11) *️⃣یکی دیگر از مناقب ذاتی حضرت خاتون صدقه کبری (سلام الله علیها) بخشوده شدن گناهان خلق به سبب وجود مقدس ایشان است. ◽️در بسیاری از آیات حضرت قرآن که به غفران ذنوب اشاره شده است،‌ از شاء الهی و قرار گرفتن مشیت الهی بر غفران صحبت به میان آمده است؛ به عبارت دیگر، چنانچه مشیت الهی بر غفران تعلق بگیرد، ذنب بخشوده خواهد شد، و اگر نه عذاب به تثبیت رسیده، محقق خواهد شد. ✨و لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيم‏ (سوره آل عمران، آیه 129) ✨و لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيما (سوره فتح، آیه 14) 🔹ظرف و وعاء مشیت الهی، قلوب ائمه (علیهم السلام) است، به عبارت دیگر غفران ذنبی که متعلق مشیت الهی قرار گرفته و اراده بر تطهیر مذنب تعلق بگیرد، خواست و اراده قلوب ائمه (علیهم السلام) نیز بر همان غفران قرار می گیرد. و این مطلب اشاره به شریفه زیر دارد: ➖و ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمين‏ (سوره تکویر، آيه 29) ◽️ذیل این شریفه از حضرات ترجمان کتاب الله (علیهم السلام) وارد شده است: ▫️عنْ أَبِي الْحَسَنِ عليه السلام قَالَ‏ : ▪️إنَّ اللَّهَ جَعَلَ قُلُوبَ الْأَئِمَّةِ مَوْرِداً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شَيْئاً شَاءُوهُ ▪️ و هُوَ قَوْلُهُ‏ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِين‏ ▪️خداوند عزوجل قلوب ائمه را محل نزول مشیت الهی قرار داده است و آن زمان که مشیت الهی بر چیزی تعلق بگیرد، ائمه نیز همان را می خواهند. ➖عن مولانا حجة ابن الحسن المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف): ▫️قلُوبُنَا أَوْعِيَةٌ لِمَشِيَّةِ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى شِئْنَا وَ اللَّهُ يَقُولُ‏ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِين‏ 📔تفسير القمي ؛ ج‏2؛ ص409 📔بحار الأنوار ؛ ج‏5 ؛ ص114 📔كشف الغمة في معرفة الأئمة ؛ ج‏2 ؛ ص499. 🔹بنابراین با تعلق گرفتن مشیت الهی غفران ،‌ ذنوب مورد بخشش قرار می گیرند. حتی اگر قبل از آن، مشیت بر عذاب و عقوبت مذنب بوده و این عقوبت به تثبیت رسیده باشد، با تغییر مشیت الهی ، عذابِ به تثبیت رسیده محو شده و به جای آن غفران به تثبیت می رسد. ➖يمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتاب‏ (سوره رعد، آيه 39) ▪️عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام قَالَ: ▫️في هَذِهِ الْآيَةِ يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِت‏ ▫️قالَ فَقَالَ وَ هَلْ يُمْحَى إِلَّا مَا كَانَ ثَابِتاً وَ هَلْ يُثْبَتُ إِلَّا مَا لَمْ يَكُنْ. ▪️آیا محو جز بر امر تثبیت شده دلالت دارد و تثبیت جز بر امری که قبل از آن نبوده است! 📔الكافي ؛ ج‏1 ؛ ص146 🔹و چه بسا «یُبَدّل الله سیّئاتهم حَسَنات » (سوره فرقان، آيه 70)؛ حسنه به جای ذنب تثبیت گردد. ◀️اما سوال این است که مشیت الهی و محو و اثبات بر چه اساس بر غفران ذنب تعلق می گیرد؟ ✔️بر اساس اُم الکتاب، مشیت تغییر می کند. ✨يمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتاب‏ (سوره رعد، آيه 39) ▫️عنْ عَمَّارِ بْنِ مُوسَى عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عليه السلام : ➖سئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ يَمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ‏ قَالَ إِنَّ ذَلِكَ الْكِتَابَ كِتَابٌ يَمْحُو اللَّهُ فِيهِ مَا يَشَاءُ وَ يُثْبِت‏ ➖حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) فرمودند محو و اثبات در اُمّ الکتاب صورت می گیرد. 📔تفسير العياشي ؛ ج‏2 ؛ ص220 📔مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏5 ؛ ص177 📔بحار الأنوار ؛ ج‏4 ؛ ص121. *️⃣ ام الکتاب، وجود مقدس حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) است. 📔عوالم العلوم و المعارف، ج11،‌ص 90 📔لمعة البیضاء ص50 🔹به عبارت دیگر، حتی اگر مشیت الهی بر عقوبت و عذاب مذنب ای تعلق گرفته باشد، به شاء و سبب وجود مقدس حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) خداوند عزوجل مشیت را بر غفران ذنب تغییر داده و عذاب را محو ،‌ و تطهیر و عفو را تثبیت می کند. 🔘این تغییر در مشیت بر اساس اُم الکتاب است ، یعنی شاءِ سینه حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها). 🔹به همین علت است که امیرالمومنین علی (علیه السلام) در یکی از خطب معروف به «سلونی قبل ان تفقدونی» فرمودند : ➖اگر این آیه حضرت قرآن نبود،‌ به شما از اخبار ما کان و ما یکون و ما کائن الی یوم القیامة خبر می دادم، و آن آیه «یمحو الله ما يشاء و یثبت و عنده اُم الکتاب» است کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات 👇👇👇👇👇 @mobahesegroup