❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️حسنُ الحَسَن (علیه السلام) في القرآن ✨يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجان‏ (سوره مبارکه الرحمن، آيه ۲۲) 🔘این آيه شریفه در مقام بیان یکی دیگر از فضائل و شئونات ذاتی حضرت سید السادات حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) در آیات حضرت قرآن است. حضرت صادق الائمه (علیه السلام) ذیل آیات ۱۹ تا ۲۱ سوره مبارکه الرحمن فرمودند: ▫️«مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ بَيْنَهُما بَرْزَخٌ لا يَبْغِيانِ» (سوره الرحمن،‌ آیات ۱۹و۲۰) قالَ عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ بَحْرَانِ عَمِيقَانِ لَا يَبْغِي أَحَدُهُمَا عَلَى صَاحِبِهِ‏ يخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ‏ قَالَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ عليهما السلام (۱) ▪️ منظور از دو بحر که با هم تلاقی می کنند ، حضرت امیرالمومنین و فاطمة الزهراء (علیهم السلام) اند؛ از تلاقی آن دو بحر، لؤلؤ و مرجان به ظهور می رسد، مقصود از «لؤلؤ» حضرت حسن بن علی المجتبی (علیه السلام) و مقصود از «مرجان» حضرت حسین بن علی (علیه السلام) است. ✔️به ظهور رسیدن لؤلؤ و مرجان از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی یعنی بحرِ علم و بحر نبوت است که «لؤلؤ» اشاره به اولین ظهور و «مرجان» اشاره به دومین ظهور دارد : ▫️فأَنْزَلَ اللَّهُ‏ مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيانِ‏ يَقُولُ أَنَا اللَّهُ أَرْسَلْتُ الْبَحْرَيْنِ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ بَحْرَ الْعِلْمِ وَ فَاطِمَةَ بَحْرَ النُّبُوَّةِ يَلْتَقِيَانِ يَتَّصِلَانِ أَنَا اللَّهُ أَوقَعْتُ الْوُصْلَةَ بَيْنَهُمَا فبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما يا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ‏ تُكَذِّبانِ‏ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ حُبِّ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ فاللُّؤْلُؤُ الْحَسَنُ وَ الْمَرْجَانُ الْحُسَيْنُ لأَنَّ اللُّؤْلُؤَ الْكِبَارَ وَ الْمَرْجَانَ الصِّغَارَ (۲) ▪️خداوند عزوجل می فرماید : دو دریا نازل کرده ام؛ دریای علم امیرالمومنین علی (علیه السلام) و دریای نبوت خاتون حضرت فاطمة الزهراء (علیها السلام) ؛ و آن دو را با هم جمع نموده و تلاقی دادم؛ پس ای معشر جن و انس،‌ کدامین نعمت پروردگار را تکذیب می کنید؛ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) یا حبّ فاطمة الزهراء (علیها السلام) را !؟ لؤلؤ حضرت حسن المجتبی است و مرجان حضرت سیدالشهداء (علیهماالسلام)؛ چرا که لؤلؤ، آن دُرّ بزرگتر است مرجان، آن دُرّ کوچکتر. 🖋لذا «لؤلؤ» دلالت بر شأنی از شئون حضرت السید السبط الاکبر (علیه السلام) دارد: اولین ظهور از تلاقی دو بحر علوی و فاطمی؛ تلاقی بحر علم و بحر نبوت. به عبارت دیگر جمیع خصال نبوت محمدی و ولایت علوی در حضرت سبط اکبر، جمع اند؛ آن حضرت به واسطه مادرشان، محمدی هستند و به واسطه پدرشان علوی. ◀️ولایت حسنی (علیه السلام) اولین ظهورِ ولایت علوی است که خصلت محمدی نیز دارد و لذا سیادت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) در سبط اکبرشان است که به ظهور میرسد و اولین سرسلسله سادات، وجود مقدس حضرت حسن المجتبی کریم آل طه می‌شود. چنانکه فرمودند: ➖فقَالَ أَمَّا الْحَسَنُ فَلَهُ هَيْبَتِي وَ سُؤْدُدِي (۳): هیبت و سیادت منِ پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای حسن (علیه السلام) است. ➖و نقل شده که بدین جهت است که امام حسن (علیه السلام) هم حلیم و هم با هیبت بودند: فَلِذَلِكَ كَانَ الْحَسَنُ حَلِيماً مَهِيباً (۴) ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 ❇️🏴 کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات t.me/mobahesegroup https://eitaa.com/mobahesegroup ble.ir/mobahesegroup