کتاب ۱۵گفتارازصفحه ۲۲۹ـ۲۸۵
مکتب صلح کل یعنی اینکه باهمه بایددرحال صلح بودتاحدزیادی مسیحیهااین فکرراتبلیغ می کنند بدون اینکه خودشان به آن پایبند باشند.آنهاتبلیغ مستقیم خیلی کم بلکه تبلیغ غیرمستقیم می کنند.
طرفداران نظریه صلح کل می گویند که دین امری است که جنبه فانتزی داردوباواقعیات سروکاری ندارد.
دین اسلام یک طرح وایدئولوژی براساس سعادت فردوجامعه انسانی است که اگرانسان آن رابپذیردوبه آن عمل کند سعادت دنیاوآخرت فردی و اجتماعی خودراتأمین می کند.
روابط برقرار کردن کشورهای اسلامی با غیرمسلمان تاآنجاکه کوچکترین خطری برای اسلام و جامعه اسلامی نداشته باشد مانعی ندارد.
آزادی یعنی رهاشدن انسان ازقیدوبندهایی که جلورشدوتکامل و فعالیت های اوبه سوی کمال رامی گیرد.
آزادی معنوی یعنی اینکه انسان دردرون خودش موجودآزادی باشد.
اشتباه دنیای امروز این است که می خواهدآزادی های اجتماعی راتأمین کندولی اسارت معنوی ایجادکند.
اسلام هم به ظالم گفته که ظلم نکند وهم به مظلوم می گوید که تن به ظلم ندهدکه نوعی ظلم کردن هست.
هرقومی یک دوره ای دوره اعتلای تمدن و فرهنگ اوست بعدنوبت انحطاط وتنزل تمدن و فرهنگ اومی رسد.
مسئله احقاق حق یعنی جنگ برای استیفای حقوق ازدست رفته اصلی است که اسلام کاملأآن رابه رسمیت می شناسد.