💠 مثلث عدالت
🔸 وجود مبارك حضرت [علی ع] در یكی از خطبه ها فرمود: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْم»؛ فرق حكومت من با حكومت دیگران این است كه دیگران وقتی صبح میكردند از ظلم زمامدارهای خود هراسناك بودند از
#ظلم_راعیان در هراس بودند، من از
#ظلم_امت خود در هراس هستم!
پس اگر حاكم در حد علی بن ابی طالب هم باشد،
#حکومت_عدل محقق نخواهد شد، برای اینكه مثلثی كه دو ضلع دارد و یك ضلع ندارد، دیگر مثلث نیست؛ عدل اسلامی، جامعه عادل و حكومت عادل بر اساس این تثلیث تكیه كرده است:
«القانون العدل»؛ «الامام العدل»؛ «الامة العادله».
🔸 اگر وجود مبارك حضرت امیر این طور بود كه قانون عدلی داشت و حاكم عادلی بود ولی
#جامعه_ظلم_زده بود، همان جنگ جمل و نهروان و صفین است و شهادت و ترور و خونریزی!
فرمود مشكل من، قانون نیست، مشكل من, شخص من نیستم، مشكل من، مردم من هستند: «وَ لَقَدْ أَصْبَحَتِ الْأُمَمُ تَخَافُ ظُلْمَ رُعَاتِهَا وَ أَصْبَحْتُ أَخَافُ ظُلْمَ رَعِیتِی». این است كه به ما گفتند اگر بخواهید حضرت
#ظهور بكند و عدل را گسترش بدهد و از عدل آن حضرت استفاده كنید، باید
#عدل_طلب باشید مطلوبتان عدالت باشد
#تشنه_عدل باشید.
#وقوع_جنگ_جمل
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1383/03/21
🆔
https://eitaa.com/moflehoon