❎ 2️⃣ مشکل بی طرف ها، فرار از مبارزه و جهاد است اگر با حق نباشی، قطعا در جبهه باطل هستی؛ بی طرف نداریم مشکل امیرالمومنین، بی تفاوت های عافیت طلب بود 🔻حجت الاسلام احمد پناهیان 📆 جلسه بیست و یکم ماه رمضان ٢٣ فروردین ١۴٠٢ 🔸اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ. صراط مستقیم یعنی راهی که باید در آن استقامت داشت. کار راحتی هم نیست. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: إِنَّ أَمْرَنَا، صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ. ولایتمداری امر ساده ای نیست. امیرالمومنین علیه السلام فرمود: أَضْرِبُ بِالْمُقْبِلِ إِلَى اَلْحَقِّ اَلْمُدْبِرَ عَنْهُ. بناست ائمه بواسطه مومنین و شیعیان با انحراف و اهل نفاق مبارزه کنند. فرمود: أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَكِبُوا الطَّرِيقَ. امیرالمومنین علیه السلام چنین یارانی نداشت و در فراق آنها می گریست. کسانیکه همیشه در راه مبارزه و جهاد پا به رکاب هستند. هیچگاه آرامش ندارند، تا زمانی که امر حق مستقر شود. مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ. در راهی که بر حق است. 🔸امیرالمومنین علیه السلام در نامه ۵٧ نهج البلاغه سال ٣۶ هجری هنگام حرکت از مدینه بسوی بصره خطاب به مردم کوفه نوشتند: اَمّا بَعْدُ، فَاِنّى خَرَجَتُ مِنْ حَيّى هذا، اِمّا ظالِماً وَ اِمّا مَظْلُوماً، وَ اِمّا باغِياً وَ اِمّا مَبْغِيّاً عَلَيْهِ، وَ اَنَا اُذَكِّرُ اللّهَ مَنْ بَلَغَهُ كِتابى هذا لَمّا نَفَرَ اِلَىَّ، فَاِنْ كُنْتُ مُحْسِناً اَعانَنى، وَ اِنْ كُنْتُ مُسيئاً اسْتَعْتَبَنى. می فرماید بلند شوید بیایید؛ من که شما را برای جنگ فرا می خوانم یا ظالمم یا مظلومم. یا طغیانگرم یا کسیکه برعلیه او طغیان شده. شما به میدان مبارزه بیایید، مرا ببینید، حرفهای مرا بشنوید، راه و رسم مرا ببینید، بعد انتخاب کنید. تا در خانه بنشینید، علی علیه السلام را نخواهید شناخت. زهیر اگر حرف امام حسین علیه السلام را نمی شنید، کربلایی نمی شد. امیرالمومنین علیه السلام می فرماید حرف مرا بشونید، اگر بر حق بودم، مرا یاری کنید؛ اگر باطل بودم، با من بجنگید. بی طرف نباشید. 🔸امروز خیلی ها در قلب نظام اسلامی زندگی می کنند، اما بی طرف هستند. باید در پرتو انوار امام جامعه قرار بگیریم، تا حق را تشخیص دهیم. علی بن ابیطالب علیه السلام را ببین، اگر ظالم بود با او بجنگ، اگر مظلوم بود او را یاری کن. خیلی ها سعی می کردند نه با علی علیه السلام باشند نه با معاویه. بی طرف بمانند. حتی به خودشان زحمت نمی دادند بررسی کنند تا حق و باطل را تشخیص دهند. به اردوگاه علی علیه السلام نزدیک نمی شدند، چون می گفتند اگر بخواهیم به علی علیه السلام نزدیک شویم، در هر حال باید وارد جنگ شویم، یا برعلیه علی، یا همراه با علی! 🔸مشکل کسانیکه ژست بی طرفی می گیرند، فرار از مبارزه و جهاد است. یکی از ویژگیهای منافقین همین است. اشعث گفت اگر جنگ صفین ادامه پیدا کند، کسی از مسلمین باقی نمی ماند. وسط سپاه امیرالمومنین علیه السلام می گفت من سراغ ندارم این همه خون تا بحال از مسلمین ریخته باشد. معاویه تا خبر این حرفها را شنید، گفت کار سپاه علی تمام است، قرآن ها را سر نیزه کنید! وقتی ایمان به علی علیه السلام تضعیف شد، باور به قرآن معاویه ایجاد شد. امیرالمومنین علیه السلام فرمود امضوا علی حقّکم و صدقکم. پای امر علی محکم بایستید. حقیقت قرآن علی بن ابیطالب علیه السلام است. روحیه عافیت طلبی، باور به علی علیه السلام و مبارزه علی علیه السلام را نابود کرد. 🔸بی تفاوت ها با تکیه به راحت طلبی و عافیت طلبی، ایمانشان را نسبت به حق و امام حق از دست می دهند. چه بدانند و چه ندانند، در سپاه باطل هستند. همین که علی علیه السلام را باور نکنند، برای معاویه کافیست. 🔸فقط ابن ملجم نیست که باید لعنت شود؛ کسانیکه علی علیه السلام را تنها گذاشتند تا ابن ملجم ها جرأت پیدا کنند هم باید لعنت شوند. سست عنصرهای دنیاطلب زمینه جولان ابن ملجم ها را پدید می آورند. باید مشخص کنیم با که هستیم. رهبرانقلاب گفتند مشخص کنید هیئت شما کدام طرف ایستاده. می شود کسی برای امیرالمومنین علیه السلام عزاداری کند، اما به اوضاع روز جامعه و جهان کاری نداشته باشد؟ تا دلت بخواهد از این هیئت ها داریم. می خواهند برای اهلبیت عزاداری کنند، اما دردسر نداشته باشند. مگر اهلبیت خودشان یک روز بی دردسر داشتند؟ مگر می شود پرچم اهلبیت را بلند کنیم، اما دردسر نداشته باشیم؟ هیئت محبین اهلبیت(علیهم السلام) @mohebbin_net