فواید امر به معروف و نهی از منکر : ١. ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺛﺮ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﻭﻟﻲ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﺦ، ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻗﻀﺎﻭﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﺩ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺍﻣﺎم ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﺪ، ﺗﺎ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺗﺎﺭﻳﺦ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺷﻮﺩ. ٢. ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﻲ، ﻓﻀﺎ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺣﻔﻆ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺍﺫﺍﻥ ﮔﻔﺘﻦ ﻣﺴﺘﺤﺐّ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﺷﻨﻮﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻧﺒﺎﺷﺪ، ﺍﻳﺴﺘﺎﺩﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﻗﺮﻣﺰ ﺷﺪﻥ ﭼﺮﺍﻍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﻣﺎﺷﻴﻨﻲ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﺯﻳﺮﺍ ﺣﻔﻆ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﻓﻀﺎﻱ ﺍﺣﺘﺮﺍم ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻥ، ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ. ٣. ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻣﺎ، ﮔﻨﺎﻫﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻩ ﺑﺎﺯ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭﻟﻲ ﮔﻔﺘﻦ ﻫﺎﻱ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ، ﻟﺬّﺕ ﮔﻨﺎﻩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺎم ﺍﻭ ﺗﻠﺦ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻟﺎﺍﻗﻞ ﺑﺎ ﺧﻴﺎﻝ ﺭﺍﺣﺖ ﮔﻨﺎﻩ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ. ٤. ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻔﻆ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻛﺮﺩ، ﺯﻳﺮﺍ ﻧﮕﻔﺘﻦ، ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﺧﻔﻘﺎﻥ ﻭ ﺗﺮﺱ ﻭ ﺳﻜﻮﺕ ﺗﺒﺪﻳﻞ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. ٥. ﺍﻣﺮ ﻭﻧﻬﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻘﺎم ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﮔﻮﺵ ﻧﺪﻫﻨﺪ. ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻭ ﻣﻦ ﺍﺣﺴﻦ ﻗﻮﻟﺎً ﻣﻤّﻦ ﺩﻋﺎ ﺍﻟﻲ ﺍﻟﻠّﻪ»(فصّلت ۳۳) ٦. ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ، ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﺛﺮ ﻧﻜﻨﺪ، ﻟﺎﺍﻗﻞ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﻣﺎ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﻗﺮﺏ ﺑﻪ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ، ﺗﻠﻘﻴﻦ ﻭ ﺗﻤﺮﻳﻦ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻭ ﺟﻠﻮﻩ ﻱ ﺳﻮﺯ ﻭ ﺗﻌﻬّﺪ ﺍﺳﺖ. ٧. ﮔﺎﻫﻲ ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﻲ ﻣﺎ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺛﺮ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﻣّﺎ ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭ ﺩﺭ ﺑﻦ ﺑﺴﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﻭﺟﺪﺍﻧﺶ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺷﺪ، ﻣﻲ ﻓﻬﻤﺪ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺣﻖّ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻳﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺍﺛﺮ ﻧﻜﻨﺪ، ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﻱ ﺍﺛﺮ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ. ٨. ﺍﻣﺮ ﻭ ﻧﻬﻲ، ﻭﺟﺪﺍﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺭﺍم ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻦ ﺑﻪ ﻭﻇﻴﻔﻪ ﺍم، ﻋﻤﻞ ﻛﺮﺩم، ﺍﻳﻦ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭﺟﺪﺍﻥ ﺑﺎ ﺍﺭﺯﺵ ﺍﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﮔﻮﺵ ﻧﺪﻫﻨﺪ. ٩. ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ، ﺳﻴﺮﻩ ﻱ ﺍﻧﺒﻴﺎﺳﺖ، ﮔﺮﭼﻪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﮔﻮﺵ ﻧﺪﻫﻨﺪ. ﻗﺮﺁﻥ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻭ ﺍﺫﺍ ﺫﻛّﺮﻭﺍ ﻟﺎﻳﺬﻛﺮﻭﻥ»(صافّات ۱۳) ﻭ ﻳﺎ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: ﻣﺮﺩم ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩﻫﺎﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﮔﻮﺵ ﻧﻤﻲ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﻭﻱ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ. ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻣﺎ ﻧﺒﺎﻳﺪ ﺗﻮﻗّﻊ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻣﺎ ﮔﻮﺵ ﺑﺪﻫﻨﺪ. ١٠. ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ، ﻳﻚ ﺍﺗﻤﺎم ﺣﺠّﺖ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻠﺎﻓﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻧﮕﻮﻳﺪ ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻧﮕﻔﺖ! ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﻋﺬﺭﻱ ﻫﻢ ﺑﺮﺍﻱ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻧﮕﻮﻳﻨﺪ ﭼﺮﺍ ﻧﮕﻔﺘﻲ؟ ١١. ﻫﻨﮕﺎم ﻗﻬﺮ ﺍﻟﻬﻲ، ﺁﻣﺮﻳﻦ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻧﺠﺎﺕ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻳﺎﻓﺖ. (ﺁﻳﻪ ﻱ ﺑﻌﺪ[۱۶۵ اعراف] ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ) ﺑﻪ ﻫﺮﺣﺎﻝ، ﺍﻧﺒﻴﺎء ﻭ ﺍﻭﺻﻴﺎء ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﺪﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﻖّ ﮔﻢ ﻧﺸﻮﺩ ﻭﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻧﺮﻭﺩ، ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺗﻲ ﻣﻲ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ: «ﻳﻘﺘﻠﻮﻥ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎء»(آل عمران ۱۱۲)، «ﻳﻘﺘﻠﻮﻥ ﺍﻟﻨﺒﻴّﻴﻦ»(بقره ۶۱) ﻭ «ﻳﻘﺘﻠﻮﻥ ﺍﻟّﺬﻳﻦ ﻳﺄﻣﺮﻭﻥ ﺑﺎﻟﻘﺴﻂ»(آل عمران ۲۱) ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ، ﮔﺎﻫﻲ ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﺎ ﻣﺮﺯ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﭘﻴﺶ ﺭﻓﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﺩﺭ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻩ ﻱ ﺧﻮﺩ، ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺣﻀﻮﺭﺵ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺳﻔﺮﻩ ﻱ ﺍﺷﺮﺍﻑ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﻮﺑﻴﺦ ﻛﺮﺩ.(نهج البلاغه، نامه ۴۵) ﻳﻌﻨﻲ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﻜﻪ ﺯﻫﺪ ﺑﻪ ﺍﺷﺮﺍﻓﻲ ﮔﺮﻱ ﻛﺸﻴﺪﻩ ﻧﺸﻮﺩ، ﻓﺮﺩﻱ ﺭﺍ ﻓﺪﺍﻱ ﻣﻜﺘﺐ ﻛﺮﺩ.(تفسیر نور، استاد محسن قرائتی. ذیل آیه ۱۶۴ اعراف)