4️⃣تحصیل بهشت در پرتو زیارت حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها): بركات حضرت معصومه (عليها‌السلام) در شهر قم و تاثير اين شهر بر كل ايران آنچنان مهم بوده و هست كه سال‌ها دل و ديده ميليون‏‌ها زائر و مجاور و جهانگرد را به خود مشغول داشته است و آنان بوی بهشت را از صحن و سرای حضرت فاطمه معصومه (عليها‌السلام) استشمام می‌کنند و با توجه به آموزه‌های اهل بیت آن را راهی برای رسیدن به بهشت می‌دانند همان گونه امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «… و برای ما حرمی است و آن شهر قم است و به زودی زنی از فرزندان من در آن جا دفن می‌شود که نامش فاطمه می‌باشد. هر کس او را زیارت کند، بهشت برای او واجب است». [4] اين تاثير نه تنها براى زائران مشتاقى كه از راه‏‌هاى دور به عشق زيارت مرقد مطهر اين دخت عصمت و يادگار امام موسى (عليه‌السلام) با ارادت خالصانه به اين مكان مقدس مى‏‌شتابند ملموس است؛ ‏بلكه حتى براى كسانى كه با انگيزه‏‌هاى غير مذهبى از کشورهای دیگر با تفکرات غیر اسلامی وارد می‌شوند نیز قابل لمس می‌باشد به طوری که كارل بروگش‏ جهانگرد آلمانى نيز كه اوضاع ايران را در سده نوزدهم ميلادى از ديد مادى خود بررسى كرده است، در مورد عظمت ظاهرى شهر قم و حضرت معصومه (عليها‌السلام) چنين مى‌‏گويد: «دورنماى قم به معناى واقعى كلمه از فاصله چند ميلى مى‏‌درخشد، زيرا گنبد زيارتگاه اين شهر را با ورقه‏‌هايى از طلا پوشانده‌‏اند كه نور آفتاب را به شكل خيره كننده‏‌اى منعكس مى‏‌كند، شاهان ايران علاقه زياد دارند به اين كه گنبد بناهاى مقدس را با ورقه‏‌هاى طلا و نقره بپوشانند، طلا كارى‏‌ها و نقره كارى‏‌هاى زيباى ضريح مقدس واقعا چشم را روشن مى‏‌كنند. خدمتكارانم پيوسته از شكوه و جلال گنبد و مقبره فاطمه (سلام‌الله‌علیها) در قم سخن مى‏‌گفتند. نه فقط زندگان بلكه مردگان نيز به سوى اين مزار جلب مى‏‌شوند، زيرا بسيارى از ايرانيان وصيت مى‏‌كنند كه پس از مرگ در جوار اين بانوى مقدس دفن شوند. قم مدفن قديسين هم هست، بنا به گفته اهالى محل، قم داراى 444 امامزاده كوچك و بزرگ است‏». [5] 5️⃣ رشد مکانی و معنوی شهر قم: به برکت ورود حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) افراد خوب نیز در آن رشد کردند و مردم از جاهای مختلف به سویش روانه شدند و حاکمان نیز به برکت حضرت فاطمه معصومه به آن توجه کردند و امامزادگان بسیاری به سمت این مرز و بوم روانه شدند که همه اینها در تحقق رشد مکانی و معنوی شهر مقدس قم موثر می‌باشد به طوری که دراین باره نوشته‌اند: «شهر قم به تدريج از شمال شرقى، به جنوب غربى كه محل دفن آن حضرت بود كشيده شد به طورى كه حرم فاطمه معصومه (عليها‌السلام) كه در حاشيه شهر قرار داشت، امروزه در مركز شهر و در آبادترين قسمت آن واقع است، توجه پادشاهان و حاكمان و طبقات گوناگون مردم به اين شهر و كوچ بسيارى از افراد مشتاق اهل بيت براى اقامت در آن، به خاطر مدفون بودن حضرت معصومه (عليها‌السلام) در اين شهر است، بعد از دفن حضرت معصومه (عليها‌السلام) عده بسيارى از فرزندزادگان امام حسن و امام حسين و موسى بن‏ جعفر و على بن موسى الرضا و از فرزندان محمد حنفيه و زيد بن على بن الحسين و اسماعيل فرزند امام صادق (عليهم‌السلام) از اطراف به قم روى آورده‌‏اند، از آنجا كه اين شهر از ابتدا مورد نظر آل على (عليهم‌السلام) بوده است و مردم قم نسبت ‏به اولاد پيغمبر ارادت و علاقه خاصى داشته‌‏اند، به تدريج‏ بعد از ورود حضرت معصومه (عليها‌السلام) از نظر كثرت سادات، موقعیتی ‏بی‌نظير و يا كم نظيرى يافته است، امروزه كثرت سادات قم، به خوبى محسوس و مشهود است و چند محله به نام علويان وسادات است كه بيشتر آن‏ها سيد هستند...». [6] ................................... پی نوشت‌ها: [1]. «رضى الله عنهم، ثم قال: ان للجنة ثمانية ابواب و واحد منها لاهل قم، و هم خيار شيعتنا من بين سائر البلاد، خمر الله تعالى ولايتنا فى طينتهم» مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، چاپ گوناگون، انتشارات اسلاميه، تهران، ج 57 ص 216. [2]. «اتدرى لم سمى قم؟ قلت: الله و رسوله و انت اعلم. قال: انما سمى قم لان اهله يجتمعون مع قائم آل محمد - صلوات الله عليه - و يقومون معه و يستقيمون عليه و ينصرونه» همان مدرک قبلی [3]. «اذا اصابتكم بلية و عناء فعليكم بقم فانه ماوى الفاطميين» همان مدرک قبلی ص 215. [4]. «… وَ لَنا حَرَماً و هُو قُمُّ و سَتُدْفَنُ فیها اِمْرَأَهٌ مِنْ وُلْدی تُسمَّی فاطِمَهَ، مَنْ زارَها وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ» همان مدرک قبلی ج 48 ص 317. [5]. ماهنامه كوثر ش‏12، ص‏65 و 66. با اختصار. [6]. پاک نیا،عبد الکریم؛ مجله مبلغان شماره 30، تیر 1381. •┈┈••••✾•🔹📚🔸•✾•••┈┈• 🌙 📚 📝 🇮🇷 🇮🇷کانال ارائه محتوای تبلیغی 🌐 eitaa.com/mohtavayetabligh