هرگاه چنین شد که تو آن زمان را درک نخواهی کرد پس به آنچه در دست دارید تمسک کنید تا این که امر برایتان صحیح آید.(۷۴۱)
و شیخ صدوق در کتاب کمال الدین وتمام النعمة نیز این را روایت آورده ودر آن آمده: تا این که امر برایتان واضح گردد.(۷۴۲)
می گویم: در این حدیث شریف تأمل کنید، ودر خبر دادن امام صادق (علیه السلام) به وقوع غیبت امام وقطع شدن سفیر بین او وبین مردم در غیبت کبری، ودستور دادن به تمسک نمودن به آنچه مؤمنین در دست دارند تا هنگام ظهور امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ومنظور از آنچه در دست دارند همان است که مأمور به آنند از اصول وفروع وسنتها وپیروی علمای عامل وحافظان اخبار ائمه طاهرین -سلام الله علیهم اجمعین-.
و شیخ نعمانی (رحمه الله) بر این مقصود توجه داده، که پس از سخنانی در این باره گوید: این که در حدیث عبد الله بن سنان آمده: شما چگونه خواهید بود در حالی که امام هدایت کننده ونشانه آشکاری را نبینید؟ در این حدیث دلالتی هست بر آنچه روی داده وگواه جریانی است که پیش آمده که سفرای آن حضرت (علیه السلام) که بین امام وشیعیان واسطه بودند از دنیا رفتند ونظام وپیوستگی شان قطع شد، زیرا که سفیر بین امام وشیعیانش در حال غیبتش همان نشانه است، پس چون گرفتاری خلق به حد نهایت رسید، آن نشانه ها برداشته شد ودیگر به چشم نخواهد خورد تا این که صاحب حق (علیه السلام) ظاهر گردد. وآن حیرتی که به ما گفته شده و(از سوی معصومین (علیهم السلام)) اعلام گردیده بود واقع گشت، وکار غیبت دوم -که شرح وتأویل آن در حدیث های بعد از این فصل خواهد آمد- درست شد، از خداوند خواهانیم که بینش وراه یابی بیشتری به ما عنایت فرماید وبا رحمت خویش ما را به آنچه مایه خشنودی او است توفیق دهد.(۷۴۳)
و از احادیثی که بر مقصود دلالت دارند روایتی است که شیخ صدوق در کتاب کمال الدین به سند صحیحی(۷۴۴) از زراره آورده از حضرت ابی عبد الله امام صادق (علیه السلام) که فرمود: یأتی علی الناس زمان یغیب عنهم امامهم، قلت له: ما یصنع الناس فی ذلک الزمان؟ قال: یتمسکون بالامر الذی هم علیه حتی یتبین لهم؛ زمانی بر مردم فرا می رسد که امامشان از آنان غایب می شود، زراره گوید: به آن حضرت عرضه داشتم: مردم در آن زمان چکار کنند؟ فرمود: به همان امر (واعتقادی) که بر آن هستند پایدار مانند تا این که برایشان آشکار شود.(۷۴۵)
می گویم: ضمیری که در فرموده امام (علیه السلام): حتی یتبین لهم مستتر است به امام (علیه السلام) بر می گردد، یعنی این که تکلیف خلق در زمان غیبت آن است که بر اعتقادی که داشته اند باقی بمانند، وکسی که مدعی نیابت خاصه ووکالت از امام (علیه السلام) شود را تصدیق ننمایند، تا این که امامشان ظاهر گردد، واز اینجا معلوم می شود که منظور امام (علیه السلام) است، پس بر مردم واجب است از کسی که مدعی امامت یا نیابت خاصه از آن حضرت در زمان غیبت دوم شود پیروی نکنند تا هنگامی که با دلایل ونشانه هایی که از پدرانش (علیه السلام) روایت گردیده وآثار ومعجزاتی که از حضرتش صادر می شود -همچنان که از پدران گرامیش صادر می شد- امر ظهورش درست ومعلوم آید.
و از دلایل آنچه یاد کردیم نیز روایتی است که شیخ صدوق (قدس سره) به سند خود از ابان بن تغلب آورده که گفت: حضرت ابی عبد الله امام صادق (علیه السلام) فرمود: زمانی بر مردم خواهد آمد که سبطه ای در آن زمان به مردم می رسد...تا آنجا که راوی گوید: عرضه داشتم: سبطه چیست که فرمود: فترت (فاصله زمانی که مایه سستی اعتقاد مردم شود) وغیبت امامتان، راوی گوید: عرض کردم: در آن میان چکار کنیم؟ فرمود: بر آنچه (اکنون) هستید باقی بمانید تا این که خداوند ستاره تان رابرایتان طالع سازد