🔶 انحراف در مهدويت،پيش از ولادت مهدي(عج) 🔴 بخش 3⃣ مدعيان مهدويّت در اينجا تنها به برخي از مهمّ‌ترين فرقه‌هاي و افراد منحرف در موضوع مهدويّت ـ قبل از ولادت حضرت مهدي(عج) ـ اشاره خواهد شد: ۱. كيسانيه 🔺قسمت اول يكي از فرقه‏ ها ـ و شايد اوّلين فرقه اي كه در مهدويّت دچار انحراف شد ـ «كيسانيه» است. دربارة علت نام‏گذاري اين فرقه به كيسانيه، اختلاف نظر هست؛ برخي نوشته ‏اند: اينان پيروان كيسان آزاد شده اميرمؤمنان(ع) بودند. كيسان شاگرد محمدبن حنفيه بود؛ ولي از امام حسن و امام حسين(ع) نيز علوم مختلف ـ از جمله علم تأويل و باطن و علم آفاق و انفس ـ آموخت. سپس به امامت محمد قائل شد و براي او مراتب و درجاتي دانست كه خارج از حدّ وي بود. [۱۷۳] برخي نوشته ‏اند: كيسانيه پيروان مختار بن ابي عبيده ثقفي بودند؛ زيرا او ملقب به كيسان بود، از اين رو كيسانيه خوانده شدند. شماري هم نوشته ‏اند: فرمانده پليس (شرطه) مختار، كيسان نام داشت و کنيه اش ابوعمران بود. او در اعمال خود بسيار افراط مي‏كرد و محمد را وصي حضرت علي(ع) مي‏دانست و مختار را نايب او معرفي مي‏كرد! [۱۷۴] در هر حال اين گروه قائل به امامت محمد بن حنفيه بودند. مختار، نخست براي پيشرفت كار خود دعوت به علي بن الحسين(ع) و سپس دعوت به محمد حنفيه مي­كرد. البته كار او مبتني بر اعتقاد وي به اهل بيت: نبود؛ بلكه مي‌خواست از آن بهره برداري سياسي كند و چون كارش بالا گرفت، خود دعوي دريافت وحي از خداوند كرد و عباراتي مسجّع و با قافيه، به تقليد از قرآن به زبان راند. محمد حنفيه از وي بيزاري جست و وقتي مختار وي را به كوفه دعوت كرد، او نپذيرفت. كيسانيه پنداشته ­اند: محمد حنفيه پس از كشته شدن برادرش حسين بن علي(ع)، مختار را بر عراقين فرمانروايي داد و از او خواست از قاتلان آن حضرت، خونخواهي كند. كيسانيه شش سال بعد از شهادت امام حسين(ع) ، قيام كرده، قائل به امامت محمد حنفيه شدند. آنان معتقد بودند: وي اسرار دين و علم تأويل و علوم باطني را از دو برادرش حسن و حسين(ع) فراگرفته است. برخي از كيسانيه اركان شريعت (مانند نماز و روزه) را تأويل كرده و قائل به تناسخ و حلول بودند. [۱۷۵] ____ [۱۷۲] . لازم به يادآوري است که برخي از محققان معاصر، اساساً کيسانيه را انگاره اي عاري از حقيقت دانسته و آن را بسان قصه هاي هزار و يک شب بافتة خيالات و اوهام و ساخته جاعلان سياست بازي، ذکر کرده اند، که بدون سند و مدرک معتبر از کتابي به کتاب ديگر راه يافته است؟! ايشان بر اين باورند که بيشترين مسؤوليت متوجه تاريخ نگاراني است که بي تعهدي نشان داده و در مسير اغراض سياسي و حکومتي، جاده صاف کن جاه طلبان و تشنگان رياست گشته اند. ر. ک: مجله تخصصي کلام، شماره ۱۹-۲۴، مقاله کيسانيه افسانه يا حقيقت؟ اثر سيد ابراهيم سيد علوي. [۱۷۳] . شهرستاني، الملل والنحل، ج ۱، ص ۱۴۷. [۱۷۴] . نوبختي، فرق ‏الشيعة،ص ۲۳ و ۲۴. [۱۷۵] . محمد جواد مشكور، فرهنگ فرق اسلامي، ص۳۷۳. ادامه دارد ... منبع: درسنامه مهدویت - خدامراد سلیمیان جلد اول ➖➖➖➖➖➖➖ امـــــامـ زمـــانـــے شــــو 🆔 @montazerane_zohour