🎙
#شرح_توحید_شیخ_صدوق جلسه ششم
در محضر
#علامه_مروجی_سبزواری
🔴
این جلسه از سخنرانی استاد، پاسخی است برای کسانی که میگویند : تعالیم پیامبر اسلام (ص)، برای همان زمان خودشان بوده
🔸دقیقه 3
توحید بر همین چهار امر استوار است، این که اولاً، انسان به ربوبیت خدا اعتقاد داشته باشد،نه به اصل وجود خدا، چه بسا که انسان به اصل وجود خدا اعتقاد دارد و می گوید : خدا هست، خدا خالق ما هست، اما اینها کافی نیست. اینها انسان را به سوی خدا حرکت نمی دهد،
انسان باید به ربوبیت خدا هم اعتقاد داشته باشد.
🔸 دقیقه 5
چه کسی راهنمای ما است؟ باید کسی باشد که به آنجا رفته باشد و آمده باشد و بگوید : من بلدم، دست تان را بدهید تا شما را به آنجا برسانم. این شخص پیامبر هست.
🔸 دقیقه 6
آن دوازده امامی که آمدند،
دوازده ولی خاص بودند که آمدند و دین پیامبر اسلام را تبیین کردند.
🔸 دقیقه 7
انسان همیشه در حرکت های خودش، رب را هدف قرار می دهد. اگر انسان معتقد به ربوبیت خدا نباشد، خدا را هدف زندگی خودش قرار نمی دهد...
خیلی ها معتقد به خدا هستند، اما معتقد به ربوبیت خدا نیستند.
🔸دقیقه 12
این اوامر و نواهی باعث می شود که انسان بر جاذبه ی عالم ماده غلبه کند، از جاذبه ی ماده کنده شود و به بالا رود تا اینکه به خدا برسد.
🔸 دقیقه 13
در جوار خودش قرار می دهد این یعنی چی؟
در عرفان بحثی مطرح است به نام مسئله قرب
✨
قرب را عرفا به دو قسمت تقسیم می کنند. قرب فرائض و قرب نوافل
🔸 دقیقه 14
آن قربی که از واجبات برای انسان به دست می آید،(قرب فرائض) قویتر است از قربی که از مستحبات برای انسان به دست می آید.... (قرب نوافل)
🔸 دقیقه 16
هرچه که این روح بالاتر رود، اتصالش با خدا قویتر می شود.
✨
خداوند یک موجود ملکوتی است،
روح انسان هم یک موجود ملکوتی است. خداوند نور است، انسان هم روحش نور است، بنابراین این نور همین جور که بالا رود، بیشتر در خدا هضم می شود و بیشتر اتصال برقرار می کند.
🔸 دقیقه 21
در قرب نوافل، انسان یک مقداری با ذات خدا اتصال برقرار می کند، مثلاً دو درجه، سه درجه ده درجه، مثل چشمه ای که ده متر داخل دریا برود.
و قرب فرائض نه، خیلی ده هزار کیلومتر این چشمه در دریا برود. (این یک فرق)
یک فرق دیگر هم بین قرب نوافل و قرب فرائض هست. این که در قرب نوافل شخصیت انسان شکسته نمی شود،
اما در قرب فرائض، اصلاً شخصیتش به کلی شکسته می شود، انسان هویت خودش را به کلی از دست می دهد، یک هویت کامل خدایی پیدا می کند.
🔸 دقیقه 27
یک قاعده :
همیشه موجودی که سهم بیشتری از وجود دارد، موجودی را که ضعیف تر است، جذبش می کند. یعنی موجودی که تراکم وجودیش بیشتر است، قویتر است، چرا خورشید زمین را جذب می کند؟ چون خورشید تراکم وجودیش بیشتر است، جرم بیشتری از زمین دارد، لذا زمین را جذب می کند....
🔸 دقیقه 30
یکی از قوانین جاذبه ی عمومی نیوتن هم همین بود، منتهی نیوتن فقط در قسم مادیات این قانون را گفت، که هر ماده ای جرمش بیشتر باشد، آن ماده ای را که جرمش کمتر است، جذبش می کند. ...
این قانون از آنچه که نیوتن گفت خیلی بیشتر عمومیت دارد. هم جسم قوی جسم ضعیف را جذب می کند، هم خیال قوی خیال ضعیف را جذب می کند، هم عقل قوی عقل ضعیف را جذب می کند، هم روح قوی روح ضعیف را جذب می کند.
🔸 دقیقه 37
چرا خدا ما را جذب نمی کند؟ خیلی از مردم دنیا اصلاً برعکس هستند، نه تنها به طرف خدا بالا نمی روند بلکه در دنیا دارند فرو می روند، چرا اینگونه است؟ تا انسان در حوزه ی وجودی کامل قرار نگیرد، آن موجود کامل جذبش نمی کند.
🔸 دقیقه 46
در اثر نافله، خدا در تمام وجود انسان نفوذ می کند، اما شخصیت انسان نمی شکند. انسان خدا را به نحو ساختمان وجودی خودش شکل می دهد. منتهی یک نکته را عنایت بفرمایید.
اگر این انسان حالا از داخل دریا برگشت و میان مردم آمد، حالا از خدا پُر شده و آمده، اینجا آیا آن حقایقی که از دریای وجود خدا گرفته برای مردم حجت است یا نه؟
خیر، حجت نیست. این جور عرفا همان انبیایی بودند که فقط نبوتشان برای خودشان بود یا برای خانواده شان بود یا برای شهرشان بود.
🔸 دقیقه 48
در قرب نوافل خدا، انسان می شود، یعنی خدا، این انسان را پُر می کند..
یعنی می آید و در درون انسان تجلی می کند. اما در قرب فرائض، بر عکس است.
✨
پیامبر اسلام چنین انسانی هست، یعنی آن قدر در ذات خدا فرو رفت که اصلاً شکست و خُرد شد، اصلاً این انسان خدا شد، وقتی که بین مردم برگشت، یک خدای مطلق برگشت نه یک خدای مقید
لذا تعالیمش برای همه ی زمان ها و مکان ها حجت می شود.
🔸 دقیقه 50
آن کسانی که میگویند : تعالیم پیامبر، برای آن زمان بوده، اینها بین قرب فرائض و قرب نوافل اشتباه می کنند.
خیال می کنند، پیغمبر ما در مرحله ی قرب نوافل بودند.
#فلسفه_عرفان ۸
🆔
@moravej_tohid
https://eitaa.com/moravej_tohid/3792