⭕️ مفهوم امید را در مدرسه هفتتپه بیاموزید!
◀️ کاش مسئولان یکی را داشته باشند که این یکی دو روزه چرخی در تایملاین و استوریهای ملت بزند و ببیند تا چه اندازه ملیشدن
#هفت_تپه، به کاربران و کارگران شادی و امید را هدیه کرده است.
🔹 بررسیهای مختلف میگویند در جامعه کنونی ما ناامیدی، چالشی جدی است. مهم تر از ناامیدی اما درک ما از امید و ناامیدی است. مدرسه هفت تپه به ما می گوید ناامیدی بیشتر از آنکه ناشی از مغلوبه شدن در
#جنگ_روایت_ها باشد ناشی از شکست در
#جنگ_فقروغنا ست.
🔸 بین این دو تلقی از نا
امیدی تفاوت زیادی وجود دارد. اگر ناامیدی معلول جنگ روایتها باشد، راه حل آن این
است که میلیاردی هزینه کنیم و گردان و لشکر سایبری به خط میکنیم تا کشتگانِ جنگ هیبریدی را با حقنه کردن روایت های موسوم به
#خبر_خوب، احیا و امیدوار کنند.
🔹 اگر ناامیدی را فراتر از یک بحث اعتقادی، یک برساخته تبلیغاتی و چالش ذهنی
و روانشناختی ببینیم و آن را یک «واقعیت اجتماعی» بدانیم، تلاش میکنیم برای
حل آن «پاسخ اجتماعی» بیابیم. تلاش می کنیم بلدوزرهای سرمایهداری را اگر نه متوقف، دستکم اندکی کُند کنیم و
#سوژه_عدالتخواه را برای کنشگری در میدان جنگ فقر و غنا احیا کنیم.
🔸قریب به نیم قرن قبل مرحوم مطهری از «فقر تفکر اجتماعی»، «فقر فلسفه اجتماعی» و تفوق «تفکر فردی» میگفت و این که فقر تفکر اجتماعی باعث شده تصور کنیم مفاهیمی همچون جود، احسان (و مواسات)، برتر از عدالت اجتماعی هستند.
🔹ما همچنان در تفکر اجتماعی فقیریم بلکه جای افسوس دارد که طی این نیم قرن، ما در تفکر و فلسفه اجتماعی فقیرتر هم شدهایم.
اگر امروز در تحلیل بحران ناامیدی برای آن هیچ بستر اجتماعیای قائل نیستیم؛ اگر
#عقبماندگی_در_عدالت را نمیبینیم و ناامیدی را تنها و تنها محصول جنگ روانی و جنگ روایت و «شبهات» سیاسی و اعتقادی میدانیم، از جمله، به خاطر همین فقر تفکر اجتماعی است.
🔸قبلتر و در بحبوحه اعتراضها، مفصل نوشتم که
#مدرسه_هفت_تپه به ما درسهایی درباره آینده مشارکت آموخته است. (
+) اکنون و در پایان بندی خوشِ این فصل از قصه هفتتپه، مدرسه هفت تپه برای ما حرفهای م
همی درباره جامعهشناسی امید دارد.
🖊
حجتالاسلام نامخواه
🎬
@Mostazafin_TV